Brinkhorst info spoeddebat

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Jun 8 19:57:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Beste Henk (Elegeert in dit geval),
>
> Dat HTC project ken ik wel. Is vooral een Philipsgebeuren. We zijn als
> Siemens al wat jaartjes langer bezig in Berkeley.... :-)
>
> Maar verder, uiteraard zijn patenten niet heilig en zaligmakend, maar
> dan zou ik graag een alternatief van je horen voordat je ervoor pleit
> het middel patenten maar overboord te gooien.
>
> Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de tegenstanders van
> softwarepatenten niet verder kijken dan de 'open source'/microsoft
> battle. De wereld van de IT-innovaties is gelukkig veel groter.

Ik heb de indruk dat je vindt dat het hebben van een idee op zich
bescherming verdient. Je ontdekt een gat in de markt (hoop je) en wilt
daarna geen concurrentie. Zo werkt het niet, patenten zijn er niet om de
concurrentie uit te schakelen, hoe graag iemand dat ook zou willen.

Ideeën zijn 'a dime a dozen'. Een "device to trap mice" is geen patent
waard, het concrete ontwerp van een bepaalde muizenval eventueel wel.

Een octrooi is bedoeld om *grote* investeringen in R & D commercieel
verantwoord te maken, en om een drijfveer te geven om resultaten ook
snel te publiceren. Van beide elementen is de noodzaak en de
werkzaamheid in de praktijk omstreden, en het anti-competitieve aspect
springt in het oog. Waar vindt heftiger concurrentie plaats, waar vindt
snellere vooruitgang plaats, waar wordt meer uitgegeven aan R & D dan in
het geval van Intel en AMD? Toch gebruiken deze bedrijven al elkaars
vindingen.

> MAg ik je er tot slot op wijzen dat juist start-up bedrijven gedwongen
> zijn vroeg met de uitvinding te gaan leuren om financieel (vooral qua
> cash-flow) te overleven. Tel daarbij op dat ze ook het kwetsbaarst zijn
> wat betreft 'jatten' van hun idee(en), want vaak is hun hele
> bestaansrecht gebasseerd op die ene vondst.

Startende IT-bedrijfjes die daadwerkelijk een unieke technologische
uitvinding hebben (d.w.z. eentje die anders in geen jaren verzonnen zou
worden) zijn uiterst zeldzaam, zo lijkt me. Startende IT-bedrijfjes die
op zoek zijn naar bescherming tegen concurentie zullen er al meer zijn.
Maar het meest talrijk zullen toch zijn de bedrijfjes die gevrijwaard
willen blijven van triviale patenten van anderen. Ook al zou een
rechtzaak uitwijzen dat een patent geen hout snijdt, financieel is het
onmogelijk om je recht te halen.

> Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Mijn oplossing: er is helemaal geen probleem, patenten zijn
(maatschappelijk gezien) contra-productief en missen dus feitelijk elke
rechtvaardiging. De technologische vooruitgang vereist geen patenten.