Hulpverleners in dienst van de gemeen(te/schap)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jun 6 10:39:28 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Mag ik uw zondagsrust verstoren met het navolgende, ..

   106     Teletekst zo 06 jun

  ***************************************
     Rotterdam laat verslaafden opnemen

  ***************************************

  ROTTERDAM Rotterdam gaat mensen die
  verloederd en verslaafd zijn gedwongen
  laten opnemen in een psychiatrische
  instelling.Het NOS-Journaal meldde
  gisteren dat het kabinet overweegt hier
  landelijk beleid van te maken.

  Volgens gemeente,hulpverleners en
  psychiaters kunnen ernstig verslaafden
  in de meeste gevallen worden beschouwd
  als psychiatrische patiënten.Zij moeten
  van de straat worden gehaald en worden
  geholpen.Ook neemt de overlast dan af.

  Rotterdam wil de circa 700 zwervers,
  junks en verloederden voor 2006 van de
  straat hebben.D66 maakt zich zorgen
  over de vrijheid van het individu.

Kortom: Niet (langer) staat het belang van de client voorop
maar het vermeende belang dat gediend moet worden. In elk
geval moeten ze uit het straatbeeld en in hun 'eigen belang'
  voldoen aan paarden en wormen van anderen.

Ten tijde van het communisme was de norm tenminste nog als
staatsgevaarlijk beschouwd te worden, nu volstaat of je in
het straatbeeld past of niet!! En ja kijk, als je als
psychiatrisch patient beschouwd wordt dan hoor je daar
vanzelfs, niet?

Als je het mij vraagt is er iets anders aan het verloederen.....

En ach, als je naar de motieven voor Irak kijkt mag dat niet
meer verwonderen.

En wat gaat D66 doen?
Want ook daar wordt 'ongevraagd hulp geboden' en loopt D66
nog (steeds) achter de meute aan en zichzelf vastlullend in
een zelf/eigen gecreeerd dilemma.

Of is er werkelijk een verschil in het zelfbeschikkingsrecht
van mensen voor D66? En zo ja, wat gaat ze (in beide
gevallen dan) daarmee doen?

.. ?

Henk Elegeert