Brinkhorst info spoeddebat

Fri Jun 4 00:28:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het zal allemaal wel meer zeggen over het functioneren van het grote
ritueel: de politiek, het mediapapegaaiencircuit. Zembla vanavond (kennelijk
zaterdag herhaald) ging ook weer steeds daarover, betreffende veilige ict,
hoe de politiek het laat afweten, volgens de ict-deskundigen. Maar ook
Netwerk vanavond, waarin de voormalige terroristenbestrijder van Clinton en
Bush, ja die de hoofdrol speelde op 9/11, meldde dat zelfs in de VS alleen
de vliegtuigen van binnen nu veiliger zijn... Het benodigde geld om andere
risico's te beveiligen wordt helaas in Irak uitgegeven.

Uit eigen ervaringen blijft mij uit politieke wandelgangen vooral de
meestgebezigde uitdrukking met het daarbij verstoord getrokken gezicht bij,
als deskundigen of anderen na hen iets verstandigs zeggen: dat heb ik nou
nog nooit gehoord. Zowel in Zembla als in Netwerk was dan ook de conclusie:
er moet eerst (weer) iets ernstigs mis gaan voor passende maatregelen
opportuun worden... In de volksmond heet dat: als het kalf verdronken is...

Maar opbeurend is de vraag: hoe politiek bij de les te krijgen ook als dat
nog niet voldoende leeft onderbevolking en media, en dus electoraal nog niet
interessant is... Is (tv-)democratie hier per definitie gedoemd te falen of
zijn er (nog) kansen op echt visionair leiderschap? Zo ja, hoe vergroten we
die kansen?

Fritz van Rikxoort