greencards

J-Pax j.hoek6 at CHELLO.NL
Tue Jun 1 02:50:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
Wees niet te vroeg blij, het ene plan is het andere niet. Wat ik in het
persbericht wat Jasper postte las verschilt nogal van jouw visie geloof
ik. Maar de tijd lijkt er wel rijp voor, op pvda.nl, zie link
http://www.google.nl/search?q=greencard+pvda&btnI=I%27m+Feeling+Lucky
staat er ook een artikel (o.a.) over een greencard systeem (n.a.v. een
pvda-rapport).

Bart,

Ik heb het pvda rapport even gelezen, en ik moet zeggen, het maakte niet
veel indruk op mij veel woorden, weinig inhoudt.
Als je de hier geboren allochtonen al jaren geen nederlands kan leren, hoef
je zeker niet te hopen, dat het voor volwassen allochtonen "even makkelijk
werken" wordt. Ik ken persoonlijk vele allochtone nederlanders, volwassen
gekomen, en ze spreken pas na 5 jaar een beetje begrijpelijk nederlands tot
een conversatie, voor de rest is het "chimpen", erg moeilijk om te
functioneren in een bedrijf, deed de meesten ook de das om,
communicatie-frustratie, zoals ik het wens te noemen.

Maar toch nog een paar nuttige puntjes gevonden, die jullie misschien nog
kunnen gebruiken in je eigen rapport, wat de boel een beetje zou
aanscherpen.

De pvda stelt dat er voor een periode van 5 jaar wordt gewerkt door een
buitenlander, dan moet hij vertrekken als, rotatie periode, naar zijn eigen
land.

De rechten die hij tijdens deze 5 opbouwt, blijven niet staan, en vergaan
naar de staat, waarschijnlijk. Dus pensioenrechten die hij in 5 jaar
opbouwt, gaan gewoon gejat worden.

Erg 5-jarenplan, erg communistische stijl opgebouwd, erg pvda.

Ik zie het anders, nl. het logische economische rendement dat ze overslaan.

Ten eerste;  Laat de periode door de MARKT bepaalt worden, vraag en aanbod,
over periodes die economisch rendabel zijn, op basis van de minimum kosten
van de komplete organisatie-en-uitvoeingscyclus.

Waarom zou iemand 5 jaar blijven, als hij of zij hier maar 3 jaar kan
werken, of zelfs 15 jaar. Is het nu echt alleen maar omdat mensen na 5 jaar
het recht hebben op een nederlands paspoort, en voor die datum mogen
oprotten.

Alle belgen en portugezen mogen hier vrij wonen en werken, hun hele leven,
maar iemand die hetzelfde zou presteren, op basis van verworven rechten,
door ervoor te werken, ipv geboorterecht, uitgerekt tot europees niveau, zou
toch moeten oprotten, nog voor hij de kans krijgt om het te bewijzen.

Logischer zou zijn, dat als iemand hier voor een greencardperiode werkt, en
dan gaat het om de minimum tijd dat hij hier minimaal moet werken, eer de
regeling ingaat op van rendement.

Dus hoeveel proceskosten is de cyclus van begin tot eind, om de min. lengte
van de rendabele greencard-werknemer als min. te stellen.

Dan is het zo, dat als iemand hier 5 jaar werkt, en nog een onafzienbare
arbeidstoekomst voor zich heeft, hem in te schalen in een zelfde klasse als
de Belgische buurman, qua belastingen en rechten binnen nederlandse grenzen,
voor de komende 5 jaar, tot hij hier 10 jaar werkt, kan aantonen dat hij nog
arbeid heeft, en als hij nederlander wil worden, kan hij een
toelatingsexamen doen, en alsnog nederlander worden.

De duratie kan naar inzicht natuurlijk aangepast worden.

Mocht dit, om politiek gevoelige meerderheidredenen geen optie wezen, dan
dacht ik het volgende.

De mensen die hier werken met greencard wil de pvda na 5 jaar werken
wegparkeren, om zo het toekennen van het nederlands staatsburgerschap te
omzeilen, en ze naar x jaar weer toe wil staan, om weer te werken voor de
max. 5 jaar.

En dit iedere keer, zonder dat hun afgedragen pensioen-en andere premies
blijven behouden voor de afgedragen 5 jaar.
 Cheap rip off, erg koloniaal weer allemaal. Toch nog maar een extra
standbeeld voor de Slavernij in Indonesie op te richten, maar dat terzijde.

Mijn idee is, als de koloniale tijdperken hier toch weer gaan heersen als de
meerderheid voor dat 5-jaren plan van de pvda kiest, alsof Lening hier nog
zonder g wordt geschreven, dat je de 5 jaar werken, de greencard-arbeider
niet naar het buitenland terugstuurt, om daar een cursusje voor hem te
regelen, om de volgende over te vliegen, maar om een vacature op hetzelfde
niveau te zoeken binnen europa, met de mogelijkheid om in een ander europees
land ook 5 jaar te werken en verblijven, omdat er toch 5 jaar duurzame
kennis en werkervaring is opgedaan, die dan direct weer verloren gaat, bij
terugzending, maar nu voor europa behouden blijft.
In Belgie qua taal direct aan de slag kan, duitsland, engeland, etc.

Geef de persoon ook min. een half jaar voor dat zijn contract uitloopt, om
de vakatures binnen europa te bekijken, zet hier een computerhub voor op,
commercieel en ook vanuit de staten zelf, een europe center.Internet
aangesloten in meerdere talen vakatures, ook buiten europa georienteerd en
gericht.

Na Q x 5 jaar in europese landen gewerkt te hebben, kan de greencard
arbeider een Europees staatsburgerschap verwerven, en wonen in de E.C. waar
hij wil, net zo als alle paspoorthouders van de europese landen.
Een beetje ganzeboren en monopolien door europa, en zie daar, de eerste
europese staatsburger is geboren. Zo zijn de wonderen de wereld nog niet
uit.

Daarnaast die koloniale leegtrektruuk, die de gemeente mij via de wajong
flikt, wil de pvda via de 5 jaar wel premies afdragen en rechten opbouwen,
ook financieel, en dan na 5 jaar oprotten, en geen recht hebben op die
tegoeden, die blijven niet staan.

Ten eerste zou, zoals ik al eerder op de dag mailde, het vaststaande tegoed
van 5 jaar of korten en langer, ligt er maar aan hoe lang de g.c.arbeider
gewerkt heeft, als borg behouden tot het vertrek van de arbeider vanuit ons
land.
Van dit geld is een deel als borg geoormerkt als goedkoopste transportticket
van de g.c.arbeider naar plaats van bestemming.

Je kan een half jaar voor aflopen van contracten, het paspoort van de
g.c.arbeider kunnen innemen, tegen een i.d.kaart geruild, zodat hij niet een
vlak voor terugreis er met de noordewind vandoor gaat(onderduikt in zwarte
circuit, hier of in europa.)

Maar het belangrijkste is dat de tegoeden, die de mensen hier opbouwen,
blijven staan als rek.nr., een kleine moeite, en dat ze die, als ze
terugmoeten naar hun eigen land, in een keer op kunnen nemen, na aftrek van
reiskosten, mits zelf betaald.

Dit geld behoort niet toe aan de nederlandse staat, het zou zelfs diefstal
zijn, gebasseerd op discriminatie, want een nederlander krijgt in dezelfde
situatie wel uitkering op tegoeden, wat je deze mensen niet kan ontzeggen.
Geen kwestie van medelijden, maar van eerlijk boekhouden.

Allemaal uit te zoeken, sterke punten.

Verder heel veel praats over het te voeren integratiebeleid, om de
allochtonen taalvaardig te krijgen, erg belangrijk.

Mijn inziens, en dit heb ik ook al eerder gemeld, kan je dit het beste doen
via internet.

Geef de buitenlanders de mogelijkheid om hier een lessite te bezoeken, voor
de taallessen die ze nodig hebben, je kan alle leerstof op internet zetten,
met geluid, uitspraken, filmpjes, animaties en alles erbij wat je op school
vroeger niet eens kon vinden, dan kan de ijverige zelfstudent een heel eind
komen.

Voeg daaraan vast een bepaald aantal uren per dan dat er nederlandse les
wordt gegeven door een 2-talige(vrijwillig of proffesioneel, goede jobs voor
2-talige migranten die hier al wonen, en beide talen goed machtig zijn, maar
ook voor herintredende onderwijspersoneel nederlands en andere talen, die
hier via internet gedeeltelijk les kunnen geven, ook vanuit eigen huis, is
geen meter reizen voor nodig, alleen de juiste soft-ware. Ook te vroeg
gepensioneerd onderwijspersoneel dat nog wel wil, maar geen hele dag koters
aankan, kan via internet eigen tempo bepalen, en een paar uur per dan
lesgeven.
 met inzet van en allochtone nederlanders, die hun overzeese landgenoten
kunnen helpen met taal en culturele uitleg en verwachting(culturele
voorlichting, so to speak,).

Wat ook heel belangrijk is, als je toch gaat lesgeven en cursussen over
internet, is een doelgerichte, praktijkervaringbehoudende, cursus. Dus als
je een monteur gaat opleiden voor de nederlandse markt, dat hij niet leert
wat de weg naar Apeldoorn is, of hoeveel een ijsje kost, maar dat hij een
foto-set heeft van alle gereedschappen, met de namen in  zijn en onze taal
erbij, die hij kan leren, en dat hij dingen leert, als bv. een gesprek van
monteurs op video, waarbij ze elkaar om gereedschap vragen, en technische
informatie uitwisselen, waardoor hij kan leren, hoe hij zo snel mogelijk in
een garage een motor kan repareren, om een schroevedraaier kan vragen,
vragen of hij de olie moet verwisselen of niet, etc.
Dus doelgericht en specefiek, en niet algemeen en halfslachtig, waar
nederland zo'n beetje bekend om staat.

In ieder geval, zie maar of je er nog wat nuttigs uit kan halen.

Ik ga pitten.

Mzzl.

J-Pax.

Programma's voor taalachterstand, tot aan voor de kleuterschool aan toe,
allemaal erg leuk, maar zelfs de nederlandse kinderen lezen nog niet op de
kleuterschool, laat staan de buitenlandse, die geen nederlands spreken.
Wat mij een belangrijk onderdeel lijkt voor het leren van Nederlands het
stimuleren van het kijken van nederlandse programma's, zoals Sesamstraat en
het Klokhuis, om zo de kinderen van buitenlandse afkomst te ontwennen aan
hun schotelantenne-milieu met alleen maar buitenlandse talen, en geen
nederlands, om ze thuis te leren nederlandse programma's te volgen.

Ik leerde als kind van 5 al duits, door op zondag altijd die sendung mit der
maus en maja de bij op ard te volgen, verstond al duits, voordat ik naar de
lagere school ging.
Is voor de buitenlandse kinderen heel belangrijk, moet op school al
aangeleerd worden, want thuis hebben pa en ma de schotel altijd op turkije
staan, bij wijze van spreken.

Dit was zo'n beetje wat ik oppervlakkig van het pvda rapport heb opgestoken,
lang, saai, veel woorden, weinig nieuws te melden.

Ik hoop dat jullie het wat smeuiger aanpakken, wat completer en beter
doordacht, en wat opener afgewerkt dan het pretenderen alle antwoorden te
hebben, terwijl het leven iedere dag nieuwe deuren opent.

Daarnaast nog een leuk puntje.

De pvda zegt dat zij kinderen die hier uit migranten worden geboren, het
nederlandse paspoort toekennen.

Echtpaar komt hier voor 5 jaar werken, hebben na 1 jaar een kind, nederlands
paspoort.

Kind groeit hier op, 5 jaar ned. taal geleerd ouders ook.
Moeten oprotten, kind en al. Komt na 20 jaar terug naar nederland, met
nederlandse paspoort, spreekt geen woord nederlands, maar komt hier op
paspoort zo binnen, waar de ouders 5 jaar hebben moeten werken, en
nederlands moeten leren, om nog niet eens de rechten te verkrijgen, die de
niet-ned. sprekende, maar direct welkome allochtone autochtoon standaard
krijgt aangereikt.
Een tegenstelling letterlijk geboren uit de wetgeving die het creeerde, in
vlees en bloed nog wel, met een het paspoort om te bewijzen dat je toch geen
nederlands hoeft te spreken, om hier te wonen en al dan niet te werken.
 Leuke cyclus.