D66 over het drugsbeleid

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Jul 30 22:37:30 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->

steunden.
>De burgemeester (PvdA) zag er ook wel iets in.
>Leg me eens uit waarom ik bij wet verboden activiteiten (teelt en
handel in
>soft-drugs) zou moeten steunen.

Hoezo verboden activiteiten? Het manifest spreekt zich juist uit over
het 'legaal' uitvoeren van de experimenten.

Of begrijp je gewoon niet waarom die experimenten zinnig zijn? Nou, lees
dan maar eens wat D66 Amsterdam erover schrijft. Behoeft weinig
toelichting lijkt mij:

D66 wil experiment cannabis

De D66 fractie heeft in samenwerking met de andere politieke partijen
een manifest geschreven: 'Open de Achterdeur'. Het project 'Open de
achterdeur'is gericht op het mogelijk maken van lokale experimenten met
gereguleerde cannabisteelt binnen een gesloten systeem.

Tijdens de gemeenteraadszitting van woensdag 7 april zullen de
ondertekenende raadsfracties (behalve het CDA) samen dit manifest
lanceren en bij hun geestverwanten in de gemeenteraden en het parlement
aanbevelen.

De fractie van D66 is blij dat er draagvlak onder de andere politieke
partijen is om de problematiek rondom cannabis op te lossen.

Hieronder volgt de tekst van het manifest.

Manifest voor normalisering van de softdrugsmarkt april 2004

Succesvol gedogen
Dertig jaar geleden begon Nederland met het decriminaliseren van
drugsgebruik. Verkoop van cannabis wordt sindsdien officieel getolereerd
via coffeeshops. Na drie decennia mag dit 'experiment', gericht op
volstrekte scheiding van softdrugs en harddrugs, succesvol worden
genoemd. Het drugsgebruik is stabiel en het Nederlands cannabisgebruik
ligt lager dan in het buitenland. Coffeeshops verkopen hun producten aan
volwassen klanten, jeugdigen worden geweerd en de softdrugsmarkt is
effectief afgeschermd van de illegale handel in harddrugs. De overheid
treedt op tegen overlast, zodat eventuele criminele neveneffecten door
strikte handhaving in de kiem gesmoord kunnen worden. Toch is er kritiek
op het Nederlandse beleid. Principiële tegenstanders menen dat de
overheid geen verkoop moet toestaan van genotsmiddelen die schadelijk
kunnen zijn voor de volksgezondheid. De belangrijkste kritiek richt zich
echter op de overlast die de clandestiene, maar massale teelt van
nederwiet veroorzaakt in woonwijken.

Tijd voor een keuze
Wij menen dat het na dertig jaar gedoogbeleid tijd wordt de balans op te
maken. Het huidige beleid, hoe goed bedoeld ook, bijt in de eigen
staart. Het gedogen van een genotmiddel waarvan de productie verboden
blijft zorgt voor grote criminele winsten. De georganiseerde misdaad
houdt greep op deze omvangrijke markt, want veel coffeeshophouders doen
noodgedwongen zaken met criminelen om aan hun verkoopwaar te komen. De
overheid weet dat deze achterdeur bestaat, maar sluit hiervoor de ogen.
Als lokale bestuurders worden wij geconfronteerd met de schadelijke
gevolgen van het huidige gedoogbeleid. Het beperken van de oogluikend
toegestane hennepteelt tot vier plantjes en het maximaliseren van een
handelsvoorraad (maximaal 500 gram) brengen de veiligheid en
leefbaarheid in gevaar. Deze beperking zorgt in de lokale praktijk dat
we te maken hebben met volkswijken waar wietplantages grote overlast
veroorzaken: drugsbaronnen maken elkaar het leven zuur, de
volksgezondheid loopt risico's door vervuilde wiet en hele generaties
groeien op met de overtuiging dat de wet onderduiken en veel geld
verdienen beter is dan eerlijk werken. Aan de grootschalige illegale
toelevering van hasj en wiet wordt veel verdiend.
Deze negatieve gevolgen van het gedoogbeleid stellen ons voor de keuze
tussen geheel verbieden of zorgvuldig reguleren. Een algeheel verbod
maakt honderdduizenden Nederlanders die nu wiet gebruiken - onnodig- tot
criminelen. Daarnaast toont onderzoek aan dat een repressief beleid geen
aantoonbaar terugdringend effect heeft, maar wel een schadelijke
spanning oplevert tussen formeel beleid en ontbrekende uitvoering.
Lokale overheden hebben elke dag met de gevolgen van dit beleid te
maken. Plaatselijke uitvoerders stellen eigen prioriteiten door gebrek
aan geld en capaciteit. Wij pleiten daarom voor een pragmatische
benadering, die de achterdeur opent en zal leiden tot het normaliseren
van een product dat door zeer velen zonder noemenswaardige problemen
wordt gebruikt. Een goed voorbereide normalisering is daarom de
verstandigste keuze.

Productie
De meeste vooruitgang in het gedoogbeleid is te behalen aan de
productiekant. Op dit moment is de teelt van meer dan vier wietplanten
nog altijd illegaal. Dit is voor criminelen lucratief. Mensen worden
onder druk gezet om hennep 'tuintjes' in hun woning toe te staan. Het
kweken van wiet in woningen levert veel overlast en
(veiligheids)problemen op: vocht en warmte tasten de kwaliteit van
gebouwen aan, het illegaal aftappen van stroom zorgt voor brandgevaar en
leidt tot inkomstenderving bij het energiebedrijf. Illegaal gekweekte
wiet kan zijn vervuild met allerlei chemicaliën, zoals landbouwgif en
groeistimulanten. Daarnaast is er geen toezicht op het werkzame
THC-gehalte van de wiet, wat uit medisch oogpunt onwenselijk is. Door
het illegale karakter van de teelt heeft de overheid daar totaal geen
invloed op. De illegale hennepteelt is de onvermijdelijke consequentie
van een halfslachtig gedoogbeleid. Het oplossen van de problemen van
risico's kan alleen met een realistische aanpak.

Coffeeshops
De verkoop van softdrugs via coffeeshops kan op enkele punten nog worden
verbeterd. De nu toegestane handelsvoorraad voor coffeeshops van
maximaal 500 gram blijkt in de praktijk niet werkbaar. Consumenten
verlangen een verscheidenheid in variaties, zodat een detaillist een
voorraad moet aanhouden van acht of meer soorten wiet. Dus is men per
soort snel uitverkocht, waardoor men tussentijds vanuit illegale
opslagplaatsen moet aanvullen. Coffeeshopmedewerkers lopen hierbij extra
veiligheidsrisico's, zoals de kans op een overval. Het is een paradoxale
situatie dat een coffeeshopeigenaar die een product verkoopt dat legaal
te krijgen en te gebruiken is, tot gevangenisstraf kan worden
veroordeeld en zijn zaak kan kwijtraken als hij meer dan 500 gram van
dat betrekkelijk onschuldige product in voorraad heeft.

Voorlichting
Er zijn geen aanwijzingen dat normalisering van de achterdeur-situatie
op de hier voorgestelde wijze zal leiden tot een sterke toename in de
consumptie van cannabis. Overmatige consumptie van wiet kan, net als bij
alcohol, schadelijk zijn. Dat vraagt om voorlichting en in sommige
gevallen behandeling: hiermee is voldoende ervaring opgedaan. Jongeren
zullen nog altijd niet zelf wiet kunnen kopen in de coffeeshop. De
illegale verkoopkanalen die nu zonder aanzien des persoons verkopen
verdwijnen van de markt wanneer er een legaal aanbod is van
gegarandeerde kwaliteit tegen een marktconforme prijs. De overheid dient
het gebruik van genotsmiddelen als nederwiet niet aan te moedigen: door
gerichte voorlichting en een stelsel van kwaliteitszorg binnen de sector
kan misbruik worden tegengegaan.
Wij willen daarom de Tweede Kamer verzoeken om naast ruimte te scheppen
voor lokale experimenten, ook de discussie opnieuw aan te gaan met
andere landen. Dit laatste verzoek is conform de motie Nicolai uit 2002,
die pleitte voor het bespreken van het drugsbeleid met andere landen. De
laatste internationale conferentie heeft immers plaatsgevonden in
december 2001. Ook willen wij de Tweede Kamer erop wijzen om opnieuw bij
de minister aan te dringen op het uitvoeren van de motie Apostolou en
ook de motie Nicolai, beiden uit 2002.

Transparante markt
Een transparante kweek en distributie van wiet maakt het mogelijk een
stelsel van kwaliteitstoezicht in te voeren. Dit biedt de beste
condities om criminele invloeden te weren en gezondheidsrisico's te
minimaliseren. Wij stellen daarom voor dat lokale overheden de ruimte
krijgen om desgewenst arrangementen te treffen voor de aanvoer van
cannabis op transparante en gereguleerde wijze. Er zijn blauwdrukken
beschikbaar voor een gesloten systeem van gecertificeerde teelt en
distributie met complete administratie van herkomst, opbrengst en
voorraadbeheer. De teelt van wiet voor medische doeleinden laat zien dat
een productie mogelijk is waarbij iedere gram kan worden verantwoord.
Hierdoor blijft de consument gevrijwaard van schadelijke stoffen als
landbouwgif en groeistimulanten. Ook kan een onwenselijk hoog
THC-gehalte van de wiet worden voorkomen.

Buitenland
Een regulering van de productie van cannabis voor binnenlandse
consumptie zou eventueel gevolgen kunnen hebben voor de ons omringende
landen. Uit de bij het Centrum voor drugsonderzoek (CEDRO) bekende
gegevens valt af te leiden dat momenteel een groot deel van de
Nederlandse cannabisproductie voor de export is bestemd. Regulering van
teelt binnen een gesloten systeem zal hierop vermoedelijk nauwelijks van
invloed zijn. Het exporteren blijft immers illegaal, dus er zal in
principe geen onder toezicht geteelde wiet naar het buitenland
verdwijnen. Het bedrijfsmatig telen van wiet buiten het toezichtregime
wordt onverminderd (en wellicht zelfs gerichter) vervolgd, dus het is
denkbaar dat de teelt voor export zelfs meer onder druk komt te staan.
De wetgeving in landen waarnaar men exporteert wordt door het
Nederlandse beleid niet beïnvloed. Een substantiële toename van
drugstoerisme is evenmin te verwachten. Ook nu al kan in de gedoogde
coffeeshops worden gekocht, maar veruit de meeste consumenten in andere
landen geven de voorkeur aan illegaal in eigen land verkregen cannabis
boven het steeds weer afreizen naar Nederland om daar wiet te
consumeren. Het cannabistoerisme in met name de grensstreken zal naar
verwachting op betrekkelijk kleine schaal blijven voortbestaan, tenzij
een specifiek op terugdringen gericht beleid wordt ontwikkeld.

Problemen oplossen
Alles overziend concluderen wij dat verdere criminalisering geen
oplossing biedt. We bepleiten daarom een pragmatische benadering die het
mogelijk maakt een stelsel van kwaliteitstoezicht in te voeren. Een
zorgvuldig voorbereide normalisering geeft de beste kansen om de
volksgezondheid te beschermen en criminaliteit uit te drijven. We roepen
daarom de Tweede Kamer op om ruimte te scheppen voor lokale experimenten
en daarmee te komen tot een voltooiing van het Nederlandse
softdrugsbeleid. Ook de achterdeur moet open!

Datum: 7-4-2004

Mark