Formeren (was: LibDems winnen wegens Irak)

Wed Jul 21 18:50:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bernard Aris <B.Aris at TWEEDEKAMER.NL>:
>als er later een PvdA-CDA-D66-coalitie komt, of beter nog een PvdA-VVD-D66

 Maar da's toch onzin ? Beide alternatieven zijn 'vechtkabinetten'...

 Waarom zou de PvdA willen regeren met dit D66 ? Wat hebben wij de PvdA dan
 te bieden ? De PvdA kan kiezen uit GroenLinks, desnoods SP, mogelijk zelfs
 beide. Alleen als D66 nodig zou zijn om een PvdA/SP/GroenLinks/D66 coalitie
 een meerderheid te bezorgen kan de PvdA niet om D66 heen. Maar dan moet D66
 wel enigszins 'linkse' bewindslieden kunnen leveren en afstand nemen van
 waar ze zich momenteel aan schuldig maakt.

 Ik gok trouwens op een kabinet PvdA/CDA. Dat had er nu ook behoren te zijn
 - net als bij Paars tellen we momenteel alleen maar verloren jaren.

 Persoonlijk zou ik willen dat D66 in de oppositie zou komen. Kan de partij
 eindelijk eens tot zichzelf komen (want dat lijkt me hoog nodig). In de
 opinie-cijfers is ze met 5-7 zetels de zesde partij van Nederland; er zit
 dus niemand op ons te wachten. Na de verkiezingen is onze rol sowieso
 uitgespeeld: CDA/VVD/D66 heeft geen meerderheid meer, doorgaan met rotzooi
 trappen is zelfs onmogelijk.

 D66 zou er goed aan doen om, net als de PvdA en het CDA, op zoek te gaan
 naar een nieuwe partijleider. Iemand met schone handen en vooruitstrevende
 ideeen. Dus naar iemand van buiten de fractie.