LibDems winnen wegens Irak

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Wed Jul 21 17:58:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Hein,

Jouw feitenkennis rond de Highway of Death is duidelijk veel grondiger dan bij mij; ik keek in die tijd vooral naar de zware misser van Colin Powell en Schwarzkopf om Saddam bij de wapenstilstand het gebruik van helicopters toe te staan. Dat hebben de Koerdische en Shi-itische opstandelingen geweten! Het was essentieel voor het in bloed kunnen smoren van die opstanden.

  Mijn opmerking "Marginaal feit" ging niet om het gebeuren, maar over de datering.

"Saddam is door Amerika in het zadel geholpen". Dat geloof ik niet; hij zette juist een naar het Westen neigend regime van militairen af. De Baath Party was vanaf het begin tegen de westerse overheersing (onder andere via de al-Hashemi-dynastie in Irak en Jordanie, twee door minister Winston Churchill in elkaar geknutselde staatjes) van de Arabische wereld en was vaandeldrager van eenzelfde anti-westers Panarabisme als dat van Nasser.

  De formatie van Balkenende II was een moeizaam onderhandelingsproces naar een verstandshuwelijk; "There is no love lost between us and Verhagen or us and Wilders/Hirsi Ali". Men besloot dus al vroeg om alleen de voor Nederland meest essentiele zaken te regelen, en dan denken Haagse politici eerder aan Begrotingscijfers dan aan historische precedenten of iets dergelijks. Over Irak waren CDA en VVD het niet met D66 eens; dus daar liet men elkaar maar in vrij. Of hadden we eenzelfde slappe, niet uit te leggen formule moeten slikkken als de regeer-grage PvdA deed?
  De enige alternatieven voor een coalitie van CDA/VVD met D66 waren met de orthodoxe Gereformeerden, of met een op haar faillissement afstevenende, door rijke onroerend-goed-bazen gemanipuleerde LPF. Wie wil dat?

  De coalitie werkt met een kleine meerderheid; dat maakt dat ze eenvoudig ten val is te brengen. En deze coalitie zit niet eeuwig; als er later een PvdA-CDA-D66-coalitie komt, of beter nog een PvdA-VVD-D66-coalitie is er een meerderheid voor historisch onderzoek naar hoe het zat. En als er dan ineens cruciale stukken "weg" zijn, worden CDA en VVD daar op aangekeken (wij kunnen zeggen: "Had nou maar naar ons geluisterd"...). Dus waarom een coalitie die meer in Onderwijs en Innovatie wil investeren ten val brengen om een historisch punt uit te zoeken? Wie breekt betaalt; en D66 zou dan wel eens geheel uit de Kamer kunnen verdwijnen.

  Ik ben wel de allerlaatste die deze situatie bevredigend vindt; maar zoals gezegd is het geen eeuwige coalitie (als de PvdA tenminste eindelijk eens in beweging komt en met een eigen geluid komen in plaats van links populisme waarvan mensen als Kok en Lieftink zouden weten dat die structureel hopeloos is...), en ondertussen moet er hier in Nederland aangepakt worden.

Bernard Aris