OZB Was: Naar een echt functionerende lokale democratie

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Jul 4 12:38:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Eens. Miscchien ook de gemeenten (burgemeester) verplichten
> een copy te zenden aan de VNG? Of een andere instelling bv.
> Stichting Rekenschap. http://www.rekenschap.nl/ of Algemene
> Rekenkamer?

Hmmm, kun je zien hoe slecht ik soms op de hoogte ben, ik kende die
stichting (opericht in de periode toen Roger van Boxtel in het kabinet
zat, en ook gesubsidieerd door het rijk) helemaal nog niet. Veel
leesvoer daar. Bedankt voor de link!

In Nijmegen is het gelukkig wat beter gesteld met de status van het
Burgerjaarverslag dan bij jou. Toch vraag ik me af of men de kracht
beseft die van een niet politiek bepaalde prestatie-beoordeling uitgaat.

Niet alleen zullen non-valeurs zich, met alle schade die ze aanrichten,
  moeilijker kunnen handhaven, maar tevens zijn positieve oordelen over
vooruitgang en prestatie een prachtige motivator voor alle betrokkenen
(ambtenaren, college, raad, zelfs ook de inwoners).

Het is een manier om één van de positieve elementen van de vrije markt
(onafhankelijke beoordeling en vergelijking van kwaliteit) in te zetten
voor een beter bestuur.

Bart Meerdink