gemeentepolitiek en OZB

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Jul 2 14:15:08 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat ik nooit zo goed begrijp is waarom gemeentelijke tarieven ALTIJD omhoog
gaan. Dit jaar 7,3 procent, vorig jaar 7,8.

Momenteel zou je nog kunnen zeggen dat het rijk bezuinigt, en taken overhevelt
(hoewel, tegenwoordig altijd met het volledige budget - er is soms enige
herverdeling over gemeenten, maar macro gezien gaat het budget 100% over). Dus
dat zou nog een reden kunnen zijn voor verhoging van gemeentelijke
belastingen, als de gemeenteraad ervoor kiest om geen keuzes te maken, en de
burger te laten betalen, ondanks de nationale nullijn.

Maar ook toen het rijk heel veel geld extra investeerde, en er dientengevolge
miljarden en miljarden extra naar gemeenten gingen (en die miljarden zijn er
grotendeels nog steeds, in het gemeentefonds), ook toen gingen de
gemeentelijke tarieven met sprongen omhoog. Kennelijk onder het motto: de
burgers kunnen het wel betalen, nu, want het gaat lekker in de economie.

Ik zou daar eerlijk gezegd geen enkele moeite mee hebben als het inderdaad zo
was dat burgers gemeentelijke politici afrekenen bij de
gemeenteraadsverkiezingen. Soms is dat ook zo, maar vaker stemt men
'landelijk' (ik stem bijvoorbeeld altijd D66), en landelijk populaire partijen
doen er alles aan om dat te stimuleren. Maar dan is er ook een democratisch
tekort in het oordeel van burgers over de keuzes (of het gebrek daaraan) van
de gemeenteraad.

Wat doen we daaraan?

Groeten,
Bert Bakker.