Onbespreekbaar?

Wed Jan 28 20:15:04 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ernst,

Ik geloof dat iedereen kan 'integreren' (taal leren, minimale opleiding
genieten, voldoen aan minimale eisen wat betreft opvoeding en medewerking
aan onderwijs kinderen, erkennen van geldende essentiele wetten en normen
zoals godsdienstvrijheid en gelijkwaardigheid van alle mensen). Ik zie het
nut dus niet van de huidige eisen zoals ten aanzien van arbeidscontracten
die slechts procedurele drempels opwerpen aan allen voor het huwen met een
buitenlandse partner, waar het enige probleem dat getackeld moet worden is
dat Turkse en Marokkaanse medelanders 70 tot 80 procent partners halen uit
Turkijke en Marokko. Ik vind het prima dat er een minimumleeftijd is voor
een medelander en buitenlandse partner van bijvoorbeeld 21 jaar, om
uithuwelijken zoveel mogelijk te voorkomen. Een iets hogere leeftijdsgrens
om jongeren de tijd te geven ook een partner in ons land te kunnen ontmoeten
of vinden kan helpen de omvang van het probleem te verminderen, zonder een
gewenst huwelijk na een paar jaar onmogelijk te maken. Maar verder zie ik
alleen een oplossing in ofwel een quotum (dus veel minder dan die 70 tot 80
procent), wat heel slecht uitwerkt in toevallige gevallen waarin twee mensen
elkaar toevallig leerden kennen en beminnen, of hele strenge voorwaarden aan
de integratie van partners. Die laatste eis hoef je niet op te leggen aan
partners uit culturen die minder botsen met de onze, omdat zich daarmee in
de praktijk geen (omvangrijke) problemen voordoen. Zeker niet waar dat
uitzonderingen zijn. Want daar ligt de kern van het probleem: stel je voor
dat alle Nederlanders voor 70 toto 80 procent een buitenlandse partner huwt,
dan legen we het hele land compleet plat. De enorme aantallen buitenlandse
huwelijken van Turkse en Marokkaanse jongeren zijn door hun omvang geen
gelijke gevallen.

Ik zeg niet dat het een makkelijk oplosbaar probleem is, maar ik baal gewoon
van de bureacratische procedurele nepoplossingen die nu gekozen worden en
iedereen hinderen ook als ze geen problemen veroorzaken.

Fritz