Onbespreekbaar?

Wed Jan 28 13:06:45 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een geheel ander voorbeeld dat niets heeft te maken met muticulturaliteit
maar wel dezelfde schijnzekerheid zoekt door een schijnoplossing van een
bureaucratische benadering van een echt probleem:

De PvdA roept op alcoholisme aan te pakken in het verkeer en krijgt daarvoor
alom steun. Omdat een deel van de verkeersslachtoffers vallen door
roeokeloos gedrag van automobilisten die ook gedronken hebben.

Het probleem dat ik dagelijks op de weg zie is roekeloos en eigenlijk
moorddadig danwel doodslagerig gedrag van velen, waarvan weinigen volgens
mij dan al gedronken hebben. Het ware mij liever dat al degenen die
dagelijks ernstige ongelukken uitlokken en veroorzaken door gewelddadig en
intolerant rijgedrag serieus worden aangepakt. Niet alleen om de
verkeersslachtoffers, maar ook om de enorme files en tijdschades voor
tienduidenden anderen die steeds ontstaan als weer een hele snelweg moet
worden afgesloten (zaterdag zelfs twee, de a4 en a15 van Amsterdam naar Den
Haag resp. verder naarRotterdam).

Het paternalistische gezeur over alleen alcohol in het verkeer, waar volgens
mij de meesten die gedronken hebben uitermate voorzichting rijden, in
tegenstelling tot de vele nuchtere Hollanders die kilometer voor kilometer
spelen met de levens, ledematen en organen van medeweggebruikers en hun
schaarse tijd, staat me dan ook enorm tegen. Pak het probleem aan bij de
wortel: roekeloos gedrag, en verschuif de discussie niet naar of iemand
daarvoor wel of geen alcohol gebruikt moet hebben en gezeur over
puntensystemen en rijbewijzen voor mensen die nooit ongelukken veroorzaken,
maar soms meer alcohol in het bloed hebben dan het eigen lichaam aanmaakt.

Prima om alcohol als deelprobleempje ook aan te pakken hoor, maar niet als
doekje voor het dagelijkse bloeden op de weg en zeker niet veilige drinkers
zwaarder straffen dan roekeloze niet-drinkers. Geen overdreven paternalisme
over een van de deeloorzaken van roekeloos gedrag van enkelen, maar serieus
aanpakken van al het roekeloos gedrag.

Fritz