Onbespreekbaar?

Wed Jan 28 12:41:55 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik sluit me bij jou aan, Henk (E),

Laten we die moeilijke debaten hier eens open voeren over de onderwerpen die
jij en ikzelf ook eentje aansneden, die Henk (V) als ik het goed begrijp vat
onder het begrip multiculturaliteit, of misschien beter de botsing van
culturen. Ik ben het met Henk (V) eens dat zo'n debat niet anders mag
verlopen dan wanneer we problemen bespreken die 'slechts' gaan over interne
cultuurverschillen, wanneer we het hebben over problemen die voortkomen uit
verschillen met externe culturen.

De problemen zelf en vraagstukken verdienen en behoeven een open debat
zonder onderschieds des aanziens des personen, of ze nu mede deel uitmaken
van Hollandse subculturen of mede van buitenlandse culturen. Zo althans
begrijp ik Henk (V)'s kritiek op D66 en de oude Groenlinkse en PvdA'se
aanhang van de multiculturele laat maar waaien politiek: behoud van cultuur
in eigen huis als ontkenning van de binnenlandse 'botsingen' van opvattingen
en gedragingen tussen Nederlanders onderling, medelanders onderling, en
tussen allen.

Bij alle onderwerpen en problemen pleit ik voor het niet op voorhand
uitsluiten van het maken van onderscheid tussen mensen, landen van herkomst
en dergelijke, wanneer ongelijke 'gevallen' tot problemen leidden die
oplossing behoeven. Al prefereer ik ook als dat (nog) mogelijk is gelijke
behandeling van alle individuen op grond van duidelijke en criteria die op
allen van toepassing zijn.
Maar ik zie niet in waarom we geen eisen mogen stellen aan mensen die
immigreren naar ons land als dat blijkbaar nodig is om onze samenleving
leefbaar te houden, terwijl we er van uitgaan dat degenen die hier al lang
zijn aan die eisen voldoen en door wet en regelgeving verder waar nodig in
de pas gehouden worden.

Bij sommige nieuwkomers werkte en werkt dat kennelijk onvoldoende,
getalsmatig in veel grotere mate dan bij 'inheemsen', of deden en doen we
daaraan nog onvoldoende. Als dat laatste waar is zullen we volwassenen en
kinderen en hun ouders strenger moeten aanpakken, meer moeten laten doen aan
hun eigen verantwoordelijkheden. Zowel preventief als correctief.

Als voorbeeldje vond ik het veelzeggend dat in de Kamer gister met geen
woord werd gerept over hoe degenen die frauderen met arbeidscontracten om
een buitenlandse partner hierheen te halen worden aangepakt, anders dat een
verblijfsvergunning van die partner wordt ingetrokken. Ik vind het uitermate
vreemd dat niet eens werd nagedacht of werd uitgesproken hoe de oplichters
worden gestraft.

Fritz