Onbespreekbaar?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jan 28 02:58:36 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> [...]
>
> De multicult blijft onbespreekbaar binnen zowel partij als dit forum.
>
> Ik zie multicult als een vorm van elitisme van "organische intellectuelen"
> jegens immigranten met een andere etniciteit. Het "de ander in zijn eigen
> waarde laten" is een makkelijke manier om indirect je eigen positie als
> hoger te stellen, door afstand te houden. De huidige integratiegedachte
> lijkt voort te komen uit de arrogantie van populisten die opnieuw
> specifieke, maar ditmaal formeel assimilerende maatregelen verzinnen. Bijv.
> verhoging van de importleeftijd bij "gezinsherening" en het deels slopen

Is de nieuwe Marokkaanse grondwet een stap vooruit of een
nieuwe uitdaging aan de onze?

Maar Henk, is dit niet allemaal een (rechtsreeks) gevolg van
de invulling van onze democratie?

Anders geformuleerd, creeert onze politieke cultuur niet
zelf eilandjes van belangengroeperingen?
En komt daar mee de oplossing(en) van het vraagstuk of
stukken niet in datzelfde verlengde te liggen?

Waar hebben of voeren we het gesprek met iedereen?
Is de democratie zelve nog een instrument in de communicatie
tussen mensen onderling en van groepen onderling?
Of verwachten we van den Politiek een kant en klare
oplossing waarvan iedereen bij voorbaat weet dat het zo niet
ligt of kan liggen.

Want:
- verhoging van de importleeftijd, zal de import niet
stuiten, maar tot uitstel leiden.

- het deels slopen van zwarte wijken, zal de uittocht van
autochtonen uit vollopende wijken niet stoppen.

Wie voert het debat over de invulling van de publieke
ruimte? En kan dat met of zonder hoofddoek? Wie stel je in
het gelijk en op grond waarvan?

> Een taboe benoemen is niet genoeg, zelfs niet onder fijne mensen.

Het is een bijzonder lastig onderwerp.

Henk Elegeert