een paar reacties...

Tue Jan 13 20:21:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Hein,

Dat is een heel ander onderwerp, dat clientelisme of de zuivere schijn
daarvan is toch bij iedereen allang bekend?
Iest voor een doorwrocht artikel in een weekblad of een serieus onderzoek.
Wel moeilijk vast te stellen of het allemaal puur toeval is hoe vrienden of
netwerken elkaar de ballen of banen toespelen of toch kwalijk doorgestoken
kaart, want of dan nog niet toevallig steeds de beste op de juiste baan
terecht komt, hoe bepaal je dat.

Je hebt natuurlijk gelijk dat kandidaten buiten een circuitjes kansloos
zijn, als je dat bedoelt. Op zich natuurlijk fout, want stel dat de beste
noueens geen vriendje of besloten-clubgenootje is. Maar het was en is
normaal in onze republiek dat partij- en andere elites (bepaalde) partij- en
clangenoten aan banen helpen. En D66 was en is daar geloof ik niet de beste
in.

Zo'n indirect en zelfs gekozen burgemeester zoals wij de Commissaris van de
koningin in Noord-Holland hebben gekozen (van Groen Links ipv de leidende
PvdA) doorbreekt ons clientelistische systeem. Ja welopen een beetje achter
op de Antillen, toch? :)

Fritz