[Onduidelijk mandaat (Was: De woestijn aanvegen)]

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Feb 27 18:16:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hein en Fritz,

{knip}

> Blijft inzake Irak toch het merkwaardige feit, dat het OM twee slapende
> wachtlopers wil vervolgen, omdat dat in een oorlogssituatie niet past,

Dat lijkt me terecht hoor. Veiligheid (van mansschappen) is
een groot goed. Men moet ook op een goede uitvoering van
taken kunnen rekenen. Dat verzaken brengt anderen onnodig in
gevaar. Zelfs op oefening wordt zoiets zwaar gewogen.

Er staat vast niet in Handboek soldaat dat je zelf mag
bepalen wanneer het bedtijd is. ;)

> terwijl ze wel Erik O wil vervolgen, omdat het lossen van een
> waarschuwingsschot in een niet oorlogssituatie niet past.

Het OM bestrijdt die versie Tjerk, uit hun nieuwsbrief het
navolgende:

"
Met deze Nieuwsbrief reageert het Openbaar Ministerie (OM)
op de commotie die is ontstaan over de inhoud van een brief
die het College van procureurs-generaal heeft geschreven aan
de parkethoofden.

In deze vertrouwelijke brief wordt aan de top van het OM
uitgelegd hoe het OM zich opstelt in het onderzoek naar het
schietincident in Irak. Omdat het een interne brief betreft
die ingaat op een individuele strafzaak die onder de rechter
is mengt het OM zich niet in de publieke discussie die
hierover vandaag is ontstaan.

Wel wijst het OM met nadruk op een interpretatiefout die
wordt gemaakt. Gesuggereerd wordt dat het OM van mening is
dat militairen in Irak geen waarschuwingsschoten zouden
mogen lossen. Daarbij wordt de zinsnede aangehaald dat het
lossen van een waarschuwingsschot ,,in het algemeen wordt
aangemerkt als het aanwenden van geweld, hetgeen volgens de
instructie niet was toegestaan''. Met deze zinsnede wordt
bedoeld dat volgens het OM het lossen van een
waarschuwingsschot in deze specifieke situatie niet was
toegestaan. Het zinsdeel 'in het algemeen' slaat slechts op
het feit dat een waarschuwingsschot in het algemeen wordt
aangemerkt als het aanwenden van geweld'.

De in de media gewekte indruk dat de Nederlandse militairen
in Irak volgens het OM in het geheel geen geweld mogen
gebruiken is dus onjuist.
Overigens wijst het OM er op dat de brief gedateerd is op 13
januari en dat de brief ook is geschreven op basis van de
stand van zaken van die datum.
"

 > En als je beide
> standpunten dan per se wil blijven verdedigen, dan ontstaat er een probleem.

Dat lijkt me niet. Het gaat om twee volstrekt verschillen
zaken die elk op de eigen merites dienen te worden beoordeeld.

Henk Elegeert