[Re: [Onduidelijk mandaat (Was: De woestijn aanvegen)]]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Feb 27 16:33:21 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:27 27/02/2004 +0100, Bert Bakker wrote:

>Welke dan, Hein? De juridische punten die hij aanvoert zijn de volgende (brief
>15 januari): "Nederland treedt in Irak niet op als bezettende macht. De missie
>van SFIR is het leveren van een bijdrage aan het creëren van een veilige en
>stabiele omgeving om de wederopbouw van het land en de overgang naar een
>representatief zelfbestuur mogelijk te maken. De geweldsinstructie houdt als
>gevolg hiervan meer beperkingen in dan volgens de Rules of Engagement is
>vereist.

Wat ik hierin lees is dat DW een verschil maakt tussen de RoE van de Engelsen en de Nederlanders. De Engelsen zijn als bezettingsmacht aan te merken, de Nederlanders niet, dus het is sowieso krankjoren dat die twee de zelfde geweldsinstructie hanteren. Dat onderscheid kan ik billijken. Dat onderscheid is ook door de * politiek*  gemaakt, als gevolg van het ietwat weifelende bekleid rond de Irak oorlog.

>Verdachte claimt twee waarschuwingsschoten te hebben afgevuurd. De
>geweldsinstructie geeft geen definitie van een waarschuwingsschot. Wel wordt
>dit in het algemeen aangemerkt als het aanwenden van geweld, hetgeen volgens
>de instructie niet was toegestaan".

Dit is een ongelukkige zin. Ik denk, maar nu ga in interpreteren, dat DE hier bedoelt: proportioneel en disproportioneel geweld. Als er sprake is van een bedreigende situatie dan is als =noodweer= geweld uiteraard toegestaan, ter verdediging. Zoals dat ook geldt in het "normale" maatschappelijke verkeer. Dit geweld, begrijp ik, zioet het OM als disproportioneel, aangezien er geen bedreiging was  (grote afstand) en bovendien: het waarschwingsschot droeg een niet te verwaalozen risiko van afketsing, en daarmee op verwonding/doding, hetgeen een ervaren marinier zou moeten weten.

>Deze brief is ook door Donner onderschreven, waarmee hij expliciet de uitleg
>van De Wijkerslooth tegenspreekt.

Prima, maar Donner is een politicus, deel van het kabinet, en dient een ander belang. Dit kabinet is vóór de inval geweest, en heeft zich nooit gedistantieerd van de bezetting, en dat kleurt dit soort uitspraken. DE is een onafhankelijke magistraat, en heeft een eigenstandige afweging.

>Wat heel opmerkelijk is, en je zult zien dat
>een groot deel van het debat straks daarover gaat. Ik heb enige achtergrond op
>dit gebied, en het kabinet zit hier absoluut goed. Ergo: De Wijkerslooth
>verkeerd. Ergo: probleem.
>Wordt vervolgd ;-)

Ben benieuwd, ik bezie het inderdaad vanuit de zijlijn, maar dat weerhoudt me niet ook mijn eigen afwegingen te maken. Succes met het debat!!