[Onduidelijk mandaat (Was: De woestijn aanvegen)]

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Feb 27 12:27:47 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein en Fritz,

Onder Paars I is besloten het college van procureur generaals ( de 5 pg's
bij de 5 gerechtshoven) een eigen zelfstandige bevoegdheid te geven bij het
formuleren en uitvoeren van het opsporings- en vervolgingsbeleid. Dit onder
meer, om de minister van Justitie wat te ontlasten, want met name Winny
Sorgdrager werd bij ieder foutje van een willekeurige Officier van Justitie
door de Tweede Kamer (het CDA, professor Koetje) ter verantwoording
geroepen. De eerste super PG werd Arthur Docters van Leeuwen, maar na de
clash met Sorgdrager is deze uiteindelijk door het kabinet vervangen door
Joan de Wijkerslooth, tot dan de landsadvokaat. En ik denk -zie ook DvL- dat
een minister van justitie de bevoegdheid heeft zo iemand weer te ontslaan,
als het college met zijn strafvervolgingsbeleid een heel andere koers gaat
varen dan de minister politiek wenselijk acht.

Blijft inzake Irak toch het merkwaardige feit, dat het OM twee slapende
wachtlopers wil vervolgen, omdat dat in een oorlogssituatie niet past,
terwijl ze wel Erik O wil vervolgen, omdat het lossen van een
waarschuwingsschot in een niet oorlogssituatie niet past. En als je beide
standpunten dan per se wil blijven verdedigen, dan ontstaat er een probleem.

Groet,

Tjerk