[Onduidelijk mandaat (Was: De woestijn aanvegen)]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Feb 27 10:46:54 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:22 27/02/2004 +0100, Fritz van Rikxoort wrote:

>Hoe kan zo'n onverantwoordelijke man ooit die positie gekregen hebben?

Dat gaat volgens mij intern: coöptatie. Ouwerwets regentesk. Ons kent ons en zo.

>Welke connectie had en heeft ie?

Met wie, wat? Zo'n OM is een staat in de staat. Ik hoor verhalen van vrienden die er werken: het schijnt er verschikkelijk te wezen. Jalouzie de métier overheerst, rivaliteit, machogedrag, arrogantie....Maar ik blijf erbij: het OM heeft wèl een éigen functie binnen ons systeem, en die functie staat of valt met een grote mate van zelfstandigheid (zoals dat ook in sepot-beleid tot uitdrukking komt). .

> Wanneer wordt ie eindelijk weggestuurd?

Door wie? Bij ambtelijke organisaties is het sowieso schier onmogelijk slecht functionerenden weg te sturen. Stevige rechtsposities en dergelijke, maar ook: weinig democratische controle (wat ook weer nodig is voor de zelfstandigheid: dilemma). Winnie kan erover meepraten....