De woestijn aanvegen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Feb 26 20:11:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hier is natuurlijk iets meer aan de hand dan een slechte regering etc.

Mee eens, Henk.

> Volgens mij komen we nog eens om door de juridisering van de samenleving,
> overal regeltjes en handhavers maar geen praktisch inzicht. Volgens mij is
> dit mede een gevolg van een individualiserende neoliberale maatschappij die
> we zo blindelings willen.

Dat vind ik niet. De politiek en bestuur creeeren geen
enkele ruimte voor de mensen/de burger zelf. Autochtoon en
allochtoon leven gescheiden werelden, edoch in een
democratie zo wordt ons voorgehouden. Maar dan een zonder
onderlinge communicatie. Lokale besturen verliezen zich in
formele opstellingen en gaan nergens echt het debat aan met
de burger.

 >  Geen grote lijn meer, geen collectieve
> overtuiging op bepaalde kernpunten, maar een fragmentatie van contractjes
> tussen jan en alleman.

Nee Henk, een en ander is het gevolg van de opstelling van
de politiek en de overheid zelf. Zij en met name zij menen
alles tot in detail te kunnen regelen en organiseren.

Geen ruimte op lokaal niveau om met politiek bezig te kunnen
zijn, maar politieke partijen die met anderen hun wil
opleggen/dringen aan minderheden of groeperingen die hun
eigen kansen te baat nemen om aan de (democratische)
dictatuur te ontsnappen. (leegloop van achterstandswijken)

Dat organiseren is enkel je aan de regeltjes houden, voor
dat individueele is juist geen enkele ruimte (meer).

> De cirkel met de dictatuur is weer rond: je kunt niks meer ondernemen omdat
> er altijd wel iemand of een instantie is die dat belet.

De overheid of de politiek zelf dus.

 > Het enige verschil
> met een conventionele dictatuur is dan dat in zo'n dictatuur de regels van
> bovenaf en hierarchisch worden geinitieerd, terwijl de neoliberale
> dwanggedachte op elk niveau kan groeien en bloeien en steeds de jurrrrist
> ter hand neemt om de boel te verzieken.

Het ligt niet aan de juristen, Henk, maak nu niet die
vergissing. ;)

Ook in het allochotonen debatje kwam dit al aan de orde. Het
heeft geen zin om alles via wet- en/og regelgeving (dat ben
ik dus wel met je eens) te willen regelen. Het gaat om de
situaties die niet meer voorhanden zijn. Situaties die
onderling overleggen tot uitgangspunt hebben.

Op lokaal niveau vindt er nauwelijks een debat plaats die de
burger uitdaagd om over iets na te denken. Er is zelfs geen
ruimte voor. De politiek, bestuur en ambtenaren hebben
werkelijk alles dichtgetimmert en de politiek doet mee aan
het inmiddels verziekte spelletje.

Kijk, men kan in Den Haag werkelijk alles bedenking (vaak
(heel) ver weg van welke realiteit dan ook, overigens) in de
richting van de allochtonen, maar niemand kan ze onze
democratie uitleggen. Waarom niet? Nou, dat hebben we uit
handen gegeven aan plotici en nergens ben/kan ik nog met
mijn buurmannen/vrouwen in gesprek over hoe we over bepaalde
dingen denken en waarom. Die vrouwen sowieso komen
nauwelijks buiten zelfs (kon ik mijn buurman maar eens naar
vragen) hetgeen ook niet de communicatie bevorderd.

> Een Prozesshansel-Gesellschaft.
> Also. Kortom, een schijn- want formele democratie.
>
> Ten overvloede, bovenstaande staat los van een opinie of en wat Nederland
> in Irak moet doen.

Weg wezen daar, lijkt me. We zijn het hier gewoon niet eens.

Het CDA heeft weer iemand op een post ergens in den wereld
dus er is weer ruime voor een andere opstelling. ;)

Onverantwoord om daar jongens te hebben die hiervan het
slachtoffer zouden kunnen worden. Het zal wachten worden op
een kalf.....

Henk Elegeert