[Re: [RE: Nederlands spreken graag]]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Feb 26 12:02:04 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met permissie, Mark, maar ik geloof niet dat het zo werkt, in Nederland. Naar
het Vragenuur, het wekelijks uitgezonden vaste uurtje op dinsdag van 2 tot 3,
kijken gemiddeld 60.000 mensen. En dat is het meest 'opwindende' uur van de
week. Het gaat bij openbaarheid meen ik ook niet erom dat er zo veel mogelijk
mensen kijken, maar dat alle mensen *kunnen* kijken.
Overigens zou ik best voor zo'n C-Span constructie voelen (al heeft men in de
VS geen publieke omroep), op het moment dat de huidige schaarste op de kabel
is opgelost (door digitalisering, kwestie van een jaar of twee). Overigens
kruipen 'webcast' en 'broadcast' steeds meer naar elkaar toe, dus de techniek
zal ook uitkomst brengen.

"Mark Giebels" <mark at giebels.org> wrote:

> [...]

Da's prachtig, maar het bereikt de gemiddelde burger natuurlijk niet
echt. Ik moet zeggen dat ik verrast ben over de toegankelijkheid van de
Amerikaanse politiek via de reguliere media en uiteraard internet. Zo
worden de meeste gemeenteraadsvergaderingen in Berkeley uitgezonden op
de lokale omroep en is de landelijke politiek uitstekend te volgen via
C-Span, een non-profit organisatie opgezet door de kabelmaatschappijen.
C-span doet zowel verslag van de dagelijkse (meeste aansprekende)
politieke vergaderingen in Washington als politiek relevante
gebeurtenissen zoals persconferenties en spreekbeurten. Verder zijn er
regelmatig spreekbeurten van auteurs van politiek-relevante boeken te
zien. Via een basispakket-kabelabonnement heb ik toegang tot twee C-Span
zenders die 24 uur per dag uitzenden. En mijn zapactiviteiten eindigen
regelmatig op 1 van die twee zenders, maar dat kan ook aan de kwaliteit
van de andere zenders liggen...

Ben ik representatief voor de gemiddelde burger, niet echt, dus ik heb
de cijfers maar even opgezocht. Je kunt met statistiek veel doen, maar
toch zijn de resultaten m.i. indrukwekkend:
http://www.c-span.org/about/viewer_info/index.asp?code=VSTATS

Groeten,
Mark Giebels