Nederlands spreken graag

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Wed Feb 25 18:51:09 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Olav Lavell wrote:

> Kan dat dan niet eens veranderen? In die zaal horen toch de discussies
> werkelijk plaats te vinden, zodat iedereen er getuige van kan zijn. En
> als het kan ook live op TV a.u.b.

De discussies in de plenaire zaal van het EP zijn o.a. zo saai doordat
er gewerkt wordt met van tevoren vastgestelde sprekerslijsten. Ik denk
dat dat systeem voortkomt uit de grootte en diversiteit van het EP: er
zijn 626 (straks 732) leden, zeven politiek fracties die ieder weer zijn
samengesteld uit een groot aantal nationale politieke partijen die ieder
hun evenredig deel in het debat willen hebben... Om dat allemaal
gestroomlijnd te regelen is dat rigide spreektijdsysteem waarschijnlijk
ontstaan. Een en ander werd dan nog in de hand gewerkt door de
meertaligheid van het EP: het aantal verschillende onderwerpen dat aan
bod komt is enorm, wat het voor de tolken moeilijk maakt om onvoorbereid
de debatten te vertalen. Ieder onderwerp heeft immers weer zijn eigen
(hetzij Europees, hetzij nationaal) jargon (denk aan een term als
'Melkertbanen').

Toch wordt er wel gewerkt aan hervorming. Zo bestaat tegenwoordig de
mogelijkheid om in elk geval een deel van de plenaire debatten te doen
in de vorm van 'catch the Speaker's eye' in plaats van volgens een
sprekerslijst. Dat het allemaal nog niet ver genoeg gaat is waar, maar
D66 heeft daar altijd fel achteraan gezeten. Lousewies van der Laan (en
ondergetekende, die er substantieel aan heeft bijgedragen) stelt in het
boekje voor de Britse denktank CER, 'The case for a strong European
Parliament', nog meer hervormingen voor. Zie
http://www.d66.nl/_media/pdf/strongerEP.pdf.

> Vind ik als geinteresseerde leek en kiezer (niet op D66
> trouwens), toch niet zo heel erg transparant wat je daar nu
> voorspiegelt.

Het echte werk gebeurt vooral in de vaste parlementaire commissies van
het EP, maar gezien de grootte van het parlement is dat volgens mij ook
de enige manier. Die commissies opereren naar mijn bescheiden mening
overigens veel *opener* dan de vaste commissies van de Tweede Kamer! Zo
zijn alle commissie-vergaderingen in principe openbaar toegankelijk en
staan alle stukken ervan ruim van tevoren op internet (overigens is dat
een D66-wapenfeit - toen Lousewies in het EP zat hebben we weten af te
dwingen dat die stukken er voortaan voorafgaand aan de vergaderingen
geplaatst worden!)

In de commissies wordt verder niet gewerkt met sprekerslijsten, maar
vindt er een echt inhoudelijk debat plaats. Hetzelfde geldt voor de
fractievergaderingen van de Europese fracties. Ook bij die vergaderingen
zijn tolken aanwezig, maar opvallend is wel dat hoe meer er sprake is
van echt debat, hoe meer men geneigd is om direct (dwz zonder
tussenkomst van de tolken, dus in het Engels of Frans) met elkaar de
discussiëren. Dat communiceert nu eenmaal veel efficiënter en
directer...

/Herman Beun
(programmacommissies D66 (Europa) en ELDR (namens D66), oud-medewerker
Lousewies van der Laan in het Europees Parlement)