Europees D66

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Wed Feb 25 18:14:45 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> Dat Europese D66 is er al, dacht ik. Het heet ELDR (de VVD is daar een
> rechts buitenbeentje (->campagnepijnpunt)).

Juist!

Zie o.a.:
http://www.eldr.org/ (ELDR-partij)
http://eld.europarl.eu.int/ (ELDR-fractie in het EP)
http://www.2voord66.nl/programma/eldr.htm (korte beschrijving concept
ELDR-verkiezingsprogramma en inzet D66 voorafgaand aan de stemming op
het ELDR-congres)
http://www.2voord66.nl/actueel/archives/000022.php (mijn verslag van de
stemmingen op het ELDR-congres over het ELDR-verkiezingsprogramma)
http://www.eldr.org/EP2004pdf1/english.pdf (ELDR-programma in het Engels
(orig. tekst))
http://www.eldr.org/EP2004pdf1/dutch.pdf (ELDR-programma in Nederlandse
vertaling)

> Overigens kun je gelijk hebben dat we weer veel te veel
> europees willen regelen ipv subsidiariteit serieus te
> nemen. Ik heb het programma voorstel niet bij de hand, maar
> ik herinner me iets over het uitleveren van burgers
> aan de VS...

Bedoel je met 'we' D66 of de EU? Voor de goede orde anders: D66 (i.e. de
PC in het conceptprogramma) stelt niet voor dat de EU verdachten gaat
uitleveren aan de VS. D66 is ook altijd erg kritisch geweest over het
Europees uitleveringsbevel waarmee verdachten binnen de EU makkelijker
aan andere EU-landen uitgeleverd kunnen worden, juist omdat we niet
altijd vertrouwen hebben in het rechtssysteem van de andere lidstaten of
vanwege onderlinge verschillen in strafmaat of strafbaarstelling. Vanuit
die opstelling zou een pleidooi voor uitlevering naar de VS al helemaal
niet logisch zijn.

Wel wordt door de EU tegenwoordig wel gewerkt aan een overeenkomst met
de VS over het uitleveren van verdachten, maar ook daarover is het
(concept) Europees D66-programma 2004 uiteraard erg kritisch.

/Herman