kandidaatstelling EP

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Mon Feb 23 03:26:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> Herman,
>
> Ik kreeg net met de post de lijst van kandidaten voor onze
> EPlijst en ging er eigenlijk vanuit, dat jij er ook prominent
> op zou staan, nu je niet tot lijsttrekker bent gekozen, maar
> ik kan je nergens vinden. What happened?

Hoi Tjerk,

Ik was inderdaad kandidaat en heb ook deelgenomen aan (vier van) de vijf
regionale "voorverkiezingsdebatten". Die komen tegenwoordig in de plaats
van het stemadvies: er is dus nu geen stemadviescommissie meer, alleen
die debatten. De leden uit de regio die naar de debatten komen, kunnen
na afloop daarvan een stem uitbrengen. Het resultaat van de vijf
debatten wordt opgeteld en dat is dan een "stemadvies" voor de
poststemming.

Ik heb me teruggetrokken als kandidaat toen ik als nummer negen uit de
voorverkiezingen kwam. Allerlei nuanceringen (het missen van één
bijeenkomst (treinperikelen) kost je al gauw 20% van je stemmen; de
debatten werden vaak vrij slecht bezocht wat de resultaten kan
vertekenen) doen er niet aan af dat dat een lage score is die een flinke
invloed zou hebben op de uitslag van de poststemming. Ik heb flink
geïnvesteerd (tijd, moeite, geld) in de campagne voor het
lijsttrekkerschap en ook daarna nog voor de lijst. Als het me dan toch
niet lukt om de leden op die debatten te overtuigen dat ik iets zinnigs
te melden heb over Europa, dan moet je op een gegeven moment conclusies
trekken.

Ik vond daarom dat ik me de komende campagne beter op andere manieren
nuttig kon maken. Ik blijf "achter de schermen" dus echt wel input
leveren voor de campagne, zo heb ik twee weken geleden nog op een 'EU
Masterclass' die de partij organiseerde voor de EP-kandidaten en
campagneleiders het onderdeel over EU landbouw- en visserijbeleid
verzorgd. Maar kandidaat ben ik dus niet meer ;)

groet,

/Herman