Gavin's civil disobedience

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Feb 16 16:50:23 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny, het is inderdaad wat anders dan het niet opstappen uit de
''whites only' seats van een bus zoals Rosa Parks deed, maar feit is dat
er 4 jaar geleden via een volksraadpleging is bepaald dat een huwelijk
'is between a man and a woman'. Valt dus niet onder de officiele
definitie, maar komt , als je het mij vraagt, dichter in de buurt dan
het blokkeren van kruispunten tijdens anti-oorlogsdemonstraties, wat wel
algemeen als civil disobedience wordt getypeerd.

Net als Rosa Parks actie is het dus een bewuste actie die de wet
schendt, maar die (volgens de uitvoerende) gerechtvaardigd is vanuit
mensenrechten oogpunt en de grondwet.

Wat NEderland betreft is het uiteraard wachten op de gekozen
burgemeester. Het zou wat zijn als een benoemde burgemeester de wet
bewust gaat overtreden... En wat betreft carriereargumenten, er is een
amusante discussie gaande nu of deze actie Newsom zijn toekomstige
kansen op een presidentschap heeft verspeeld of juist heeft versterkt.
Hij is jong, dus ik gok op het laatste.

Groeten,
Mark