[irak]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sun Feb 15 01:03:04 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou en of dat stappenplan er is! Een voorlopige Grondwet zeer binnenkort, een
overgangsregering met full command vanaf (eind) juni. Daarop is door de hele
wereld aangedrongen, en het is er ook gekomen.
Detail: de Verenigde Naties, Kofi Annan, vindt nu dat het beter is om nog even
te wachten met die overdracht van bevoegdheden. En de Amerikanen willen het
liefst zo snel mogelijk ervan af, als het kan nog vóór juni. Dus dat
stappenplan is ook al niet meer wat het geweest is ;-)

Wat betreft dat onderzoek: niks de hete brei voor me uitschuiven. We zijn
buitengewoon scherp geweest op zo'n onderzoek, al eerder, maar een
kamermeerderheid voelt er niets voor. Ik laat er nergens, nooit een
misverstand over bestaan dat ik er voor ben (morgenochtend weer een interview
voor Ikon-radio), maar daar heb je verder niet zo veel aan. Er moet dus een
nieuwe, dringende gelegenheid komen om dat onderzoek opnieuw te verlangen, en
voorlopig zie ik niets anders dan de komende Britse en Amerikaanse rapporten.
En uiteindelijk is het natuurlijk ook zo dat niet Nederland, maar die twee
landen de oorlog begonnen zijn, en dat de geperverteerde inlichtingenrapporten
Amerikaanse en Britse rapporten waren. De Nederlandse inlichtingendienst heeft
dat hooguit niet weersproken - maar weten die veel. Enfin, alle reden om het
t.z.t. precies te weten, maar op DIT moment is er gewoon een kamermeerderheid
tegen dat onderzoek (CDA, VVD, LPF).

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

>onderzoek is overigens geen kamermeerderheid. Ik vind wel dat het beter is
om
>op dit punt de Amerikaanse en Britse onderzoeken af te wachten, omdat we pas
>dan weten waar de tekortkomingen in de rapporten zaten van die
>inlichtingendiensten, en daarmee ook een nieuwe 'zaak' hebben in de richting
>van de Nederlandse regering (met kans op een kamermeerderheid).

Dat is de hete brei weer vooruitschuiven en je afhankelijk opstellen. Wanneer
verwacht
je die onderzoeksrapporten dan? Een pro-actieve opstelling is gewenst.
Hein wees al op de pijnpunten, echter de motie riep de fractie ook op om de
aanwezigheid
van troepen afhankelijk te maken van een overtuigend stappenplan. Je kan op
zijn minst
aandringen om dat stappenplan nog eens goed onder de loep te nemen. Er is
immers een
stappenplan niet?

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66