[Re: oost europa]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Feb 14 16:12:25 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:49 14/02/2004 +0100, Ger wrote:

>Dat mag zo zijn Hein, maar indien daar niet op gecontroleerd zoals nu zal
>dat het gevolg zijn.

Daarom dus een overheid die controleert. Zoals dat hoort.

>Ook de Polen die nu legaal hier werken doen dat tegen veel te lage lonen en absurde werktijden.

Dan zullen zich waarschijnlijk tot een vakbond wenden en zich gaan organiseren. Dat kan allemaal.  Maar als een wekgever liever met Polen werkt dan met mensen met een Nederlands paspoort, soit, zo werkt dat nu eenmaal. Vooral binnen de EU verband.

>Je zal trouwens mij niet horen zeggen dat de nederlander te beroerd is om te
>werken. We hebben een van de grootste arbeidsproduktiviteit van Europa.
>Alleen zweden steekt ons de loef af.

We werken met grote aantallen buitenlandse werknemers. De halve bouw werkt met Schotten, Engelsen, en veel andere niet-Nederlanders. Verder is onze arbeidsproductiviteit voor aanzienlijke porties naar buiten gebracht, buiten nederland dus, ge- "outsourced", om het maar eens in jargon te zeggen. Als een Philips of Unliver, of Shell, of Heineken, of Ahold, -ik noem een dwarsstraat- veel van zijn productie naar lage lonenlanden heeft gebracht (China, Taiwan, Honkong, Philippijnen etc) , dan telt de productie van deze "Nederlandse" bedrijven mee met onze nationale arbeidsproductiviteit, terwijl in feite buitenlanders voor een (soms groot) deel de productie tot stand brengen.
Wat ik wil zeggen: "Nederlands" is een relatief begrip geworden.