[Re: oost europa]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Feb 14 12:30:32 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:23 14/02/2004 +0100, Antid Oto wrote:

>Wat is er toch gebeurd met de Irak congresmotie? Heeft de D66 fractie
>zich daar ook zijn achterste cq reet mee afgeveegd?

De fractie *hoeft*  zich formeel niets aan te trekken van de motie. De fractie mag zich formeel beroepen op een eigenstandig mandaat (d.w.z.: de fractie werkt zonder, zoals het vroeger heette, last/ruggespraak, een notie die in de nieuwe grondwet inndie termen is komen te vervallen, maar die materieel nog steeds geldt. Let maar op wat het CDA doet in de asiel-discussie, en de invloed van de leden op hun congres. De CDA d=fractie heeft NU (12.41 zaterdag) reeds gemeld zich NIETS aan te trekken van eventuele moties van de leden...D66, CDA, ze beginnen op elkaar te lijken....Sorry, Bert).

Eigenlijk was die congresmotie sowieso al te laat. D66 heeft door regeringsdeelname en het tijdens de onderhandelingen niet nemen van expliciete afstand van het Iraq-beleid van het CDA en de VVD, zichzelf reeds in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Want nerezijds kán een democratische partij zo'n leugenachtige en onrechtmatige oorlog natuurlijk per definitie niet ondersteunen, anderzijds was de honger om mee te doen met CDA en VVD (tégen de PvdA) te groot. Dus ta, je zit dan in het kabinet, en je moet wel meedoen. En dan komen er op het congres van die lastige leden, en die willen een principieel anti "coalition of the willing"- standpunt, en ....Dan doe je dus maar niets, behalve wat verbale steun intern.

Van een principiële veroordeling is het niet gekomen toen het opportuun was. Nu de bakens zich verzetten, nu Bush en Blair in toenemende mate onder druk komen te staan, let maar op (ja, ik ken de pappenheimers inmiddels) dan komt zo'n verklaring wel als het electoraal en strategisch uitkomt. Met principes heeft dit natuurlijk weinig van doen.
Oh Oh Den Haag... (ik ken wel huile)