Assimilatie?

Thu Feb 12 08:49:56 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Mijn denkwijze is dat dweilen met de kraan open niet helpt, hoe goed of slim
of nog beter je ook dweilt, al knoop je de dweil en nog een paar extra
dweilen om de kraan. Asielzoeker of gelukzoeker enzovoort, de kraan zal
steeds sneller gaan stromen naarmate de wereld steeds verder uit elkaar
groeit, economisch en vooral mede daardoor qua veiligheid.

Betekent dat dat ik tegen dweilen ben als tijdelijke maatregel? Nee hoor. Ik
wil best meedenken en praten over asiel-, geluk- en huwelijkszoekers. En
over assimilatie nu en in een economisch en menselijk echt vrije wereld. Ik
begon slechts op te merken me te storen aan het slaapverwekkende urenlange
gemiereneuk en gejeremieer in de Tweede Kamer, als weerslag van het gehuil
om de schrijnende individuele gevallen. Prima dat burgers zich betrokken
voelen met hun asiel-, geluk- en huwelijkzoekende buren uit andere landen of
(sub)culturen. Maar mag ik van een politieke volksvertegenwoordiging wat
niveau toegevoegd zien misschien? Mag het misschien in het perspectief van
de wereldse problematiek geplaats worden in plaats van te doen alsof we echt
iets oplossen met 1000(-en) asiel-, geluk- en huwelijkszoekers meer of
minder? Druppels op de gloeiende plaat. Mag een politieke
volksvertegenwoordiging leiding geven en zijn compassie plaatsen in het
perspectief van de gehele wereldbevolking in plaats van alleen degenen die
hier toevallig jaren verblijven op zoek naar hun asiel-,geluk en huwelijk?
Opdat de humanitiaire principes ooit toegapast kunnen worden op alle mensen
ipv van alleen selectief op een klein toevallig groepje dat hier aanlandt?

Ik geloof dat jouw pogingen het over integratie en assimilatie te hebben ook
alleen kans maken als we het ook over integratie en assimilatie all over the
world hebben. Think out of the box. Hoe we het in ons landje oplossen en
regelen met elkaar is maar een rivierjte in een eindeloze delta, een meertje
in een oceaan. Ik ben het hartgrondig eens met jouw stellingen over
gelijk(waardigheid) en tegen imperialistische cultuurarrogantie. Maar ik
denk dat je jouw stellingen alleen kunt verhelderen en bewijzen door het
perspectief te verplaatsen van onze landelijke omgrenzing naar de gehele
wereldbevolking, de menselijke gelijkwaardigheid en het menselijke
gemmengoed all over the world. Door wat zich lokaal allemaal afspiegelt te
zien als neerslag van wat zich wereldwijd afspeelt. Onderdeel van het
geheel.

Fritz