Peilingen 6 februari 2004

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Feb 7 14:09:31 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als je het mij vraagt is het niet zo dat de dames en heren politici een
spelletje mogen gaan spelen met de uitslag van verkiezingen. Wat al helemaal
niet mag is al voor de verkiezingen een strategie opzetten om te zorgen dat
je vooral maar in de regering komt.
Een andere meerderheid zoeken mag als blijkt dat de meest voor de hand
liggende combinatie, die door de verkeizingsuitslag is bepaald niet mogelijk
blijkt. Maar dan alleen als het echt niet blijkt mogelijk te zijn en niet
omdat het al tevoren ik elkaar gestoken is.

Sommige mensen zeggen dat D66 dat niet heeft gezegd lees ik nu weer.
Natuurlijk zeggen mensen dat omdat dat niet zo goed uitkomt. Het staat
gewoon vast dat dit gezegd is en ook dat al voor de verkiezingen Thom de
Graaf de deur weer op kier zette, op een terras onder een bakkie koffie. Een
goed verhaal om dat te weerleggen had men ook niet.

Het gaat om een stukje respect voorde kiezer naar mijn mening en niet wat
partijen kunnen bekonkelen met de uitslagen van verkiezingen.
Telkens als er een peiling is geweest wordt er geroepen dat die peilingen
niets zeggen. Behalve als de peilingen gunstig uitvallen, dan wordt er mee
geschermd en worden ze gebruikt om te roepen dat men toch gelijk heeft
gekregen van de kiezer. De peilingen geven dan aan dat de kiezer
vindt........ etc.

Als de peilingen aangeven dat de huidige coalitie nog maar slechts 67 zetels
over hebben betekent dat naar mijn mening dat de meerderheid van de kiezers
niet tevreden is met het beleid.
Als tegelijkertijd steeds meer een mogelijkheid te voorschijn komt van een
linkse coalitie wil dat zeggen dat de kiezer die eerst de voorkeur gaf aan
deze coalitie meer gaat neigen naar links. We hebben het dan niet over
voorkeuren van partijen maar over de richting waar men heen wil. En
blijkbaar is dat niet de richting van dit kabinet.

Het aan een meerderheid helpen van een coalitie is niet hetzelfde als een
kabinet vormen?
Maar om hen aan meerderheid te helpen moet je er wel een kabinet mee vormen.
Als tegenprestatie mag je dan wensen doen waar ze later dan wel voor zorgen
dat ze niet worden ingevuld.

Prettig weekend

Ger