Peilingen 6 februari 2004

Marc-Jan Ahne mj_ahne at HOTMAIL.COM
Sat Feb 7 12:49:26 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goed, omdat jij de berichten doorklikt naar een bredere groep misschien wat
nuancering hoewel die wellicht aan jou niet is besteed. Er is een peiling
gedaan naar de politieke voorkeur van mensen, prima daar kun je iets uit
afleiden. Probleem is dat jij er iets uit haalt wat jou op dat moment even
goed uitkomt.

Mijn stelling het volk heeft geen mening heeft niets met het al dan niet
houden van verkiezingen te maken. "Het volk" kennen we niet, we kennen
mensen met een bepaalde mening maar geen volksmening. Jij probeert
individuele meningen op te tellen en te vertalen naar een volksmening, dat
kan dus niet zomaar.

Het volk zoals jij dat noemt heeft zich helemaal niet uitgesproken voor
CDA/PVDA, wat is dat toch voor onzin? Tweede Kamer verkiezingen worden
gehouden om de verhoudingen in het parlement te bepalen, vanuit dat
parlement wordt gekeken hoe men een regering kan vormen die kan bogen op een
meerderheid. Jij denkt echter dat kiezers bepalen hoe de regering eruit komt
te zien, dat is dus in ons stelsel niet zo, dat wordt ze ook niet gevraagd.
Jouw stelling impliceert namelijk dat een CDA kiezer vindt dat zijn partij
met de PvdA moest regeren, dat haal je helemaal niet uit een
verkiezingsuitslag.

Deze peiling zegt dus alleen dat een links kabinet wellicht mogelijk gemaakt
wordt, niet of het gewenst is. Want dan geldt weer dat iemand die op D66
stemt wellicht absoluut niet met de SP wil regeren, en dus geen links
kabinet wil.