Hirsi Ali loog over Atheistisch Manifest (was: Re: blasfemie)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Dec 25 15:29:03 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Wat Fritz en Erik doen, behalve Hirsi Ali onder alle omstandigheden goed-
> praten, is mij niet duidelijk.

Fritz en Erik zijn niet over één kam te scheren. Fritz probeert een
serieus gesprek te voeren, Erik niet. Fritz laat zich primair door de
inhoud leiden, Erik zit slechts te wachten op een uitspraak om die te
gebruiken om op de man aan te vallen (zoals hij jouw vermeende
werkloosheid aanvoerde) , want hij wil verbaal vechten, daaraan is hij
verslaafd (noot: hij vergelijkt zichzelf graag met W.F. Hermans, waarop
één reactie past, zoals ooit tegen Quayle die zich met Kennedy
vergeleek: 'mijnheer M. , ik kende W.F. u bent géén W.F...')

Maar over Hirsi Ali valt wel het een en ander te zeggen. Dat er
merkwaardige mythes over haar de ronde doen. Dat ze zelf mythomaan
lijkt, gezien de tegenstrijdigheden in haar c.v..en haar opgeklopte
verhalen Dat ze slecht luistert. Dat ze geobsedeerd is tegen de Islam.
Allemaal waar te nemen.
Jouw interessantste hypothese vind ik de kritieloze verafgoding van haar
door allerlei mannen, veelal in de journalistiek. Maar ook in de
politiek. En kennelijk ook door de ouders van Theo.
Inderdaad verdwijnt het kritische vermogen, is er sprake van een soort
blind en volgzaam vertrouwen. Uitermate interessant. Ze weet inderdaad
als geen ander de archetypen te bespelen van bepaalde groepen in
Nederland: de Opzij-feministes, de neo-liberalen, de liberale pers en
inderdaad de groep die zich rond Verhostadt heeft gegroepeerd
('Liberales"). Ooit riep Verhofstandt op tot een "Liberale Jihad". Dat
zegt genoeg.

Met jou Marc, (ik vind de manier waarop je het vaak zegt overigens niet
even prettig, maar dat koppel ik los van de inhoud),  ben ik bang dat
H.A. het reeds wankele integratiedebat om zeep kan brengen door met
blind anti-Moslim fanatisme onnodige scheuringen teweeg te brengen.
We zullen zien, ze komt na het reces terug in de kamer.