Hirsi Ali loog over Atheistisch Manifest (was: Re: blasfemie)

Thu Dec 23 11:12:01 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Lenny Bruce <lennybruce235 at HOTMAIL.COM>
>Popper Goooood Husserl Baaaaad?

 Ik vind Popper wel aardig - sluit beetje bij wetenschap aan. Reichenbach
 is wat dat betreft eigenlijk beter dan Popper. Maar ik durf de stelling
 'wie tegen Popper is, deugt niet' wel voor m'n rekening te nemen. Die
 Husser ken ik niet, maar ik heb niet zoveel op met filosofie (ik heb het
 werk van Appie Einstein liever in m'n hoofd zitten). Men kan beter kijken
 hoe het echt zit...

 Wat je verdere opmerkingen betreft: ik gaf aan dat Philipse zo te zien
 (ik ken de man niet, keek dus even wie het was - iets dat jij meent af
 te moeten als karaktermoord i.p.v. even de bronnen raadplegen) in de
 radicale hoek thuishoort. Inmiddels heb ik daarvan een bevestiging...

 Het volgende citaat dateert uit 1996 (toen Hirsi Ali nog veilig toiletten
 schoonmaakte)...,
     http://www.groene.nl/1996/30/hv_god.html
     Philipse: 'Ik had verschillende overwegingen om het Atheistisch
     manifest te schrijven. In de eerste plaats vind ik dat filosofie een
     poging moet zijn om je eigen wereldbeschouwing glashelder te
     formuleren. Welnu, ik ben een ongelovig mens en het is opvallend
     dat in Nederland de gelovigen hun visies veelvuldig articuleren,
     terwijl ongelovigen dat niet doen. De kwestie laat hen meestal
     totaal koud. Je zou hen een soort zwijgende meerderheid kunnen
     noemen. Dus leek het me interessant om eens op een zo helder
     mogelijke manier een atheistische visie op papier te zetten.
     Een tweede overweging was dat we in een tijdsgewricht leven waarin
     de kwestie van het atheisme steeds actueler wordt. Door de confrontatie
     tussen de verschillende werelddelen en door de massacommunicatie
     ontstaat er een spanningsveld tussen de culturen die er nog sterk
     dogmatische religies op nahouden en de liberale westerse cultuur. Je
     zou kunnen zeggen dat de Verlichting, met name op het punt van de
     tolerantie, weer opgeld doet. Opnieuw is er de noodzaak van een
     levensbeschouwelijke bezinning op kwesties als moraal en geloof, en
     waarop dat alles is gebaseerd. En ten derde pretendeer ik een aantal
     argumenten voor het atheisme naar voren te brengen die ik op die manier
     nog nergens ben tegengekomen.'

In dit stuk komt ook de kritiek van Popper op de psychoanalyse van Freud
voor (precies zoals ik zelf opmerkte, ik had 't goed gezien)... Philipse
daarmee geconfronteerd:
     'Daar gaat het hier niet om. Wat ik met de theorie van Freud heb
      willen laten zien, is dat een seculiere analyse altijd is te verkiezen
      boven een theologische a la Kuitert. Maar het is inderdaad heel goed
      mogelijk dat de theorie van Freud niet klopt.'

Kortom, deze man is een fundamentalistisch atheist, beslist geen ongelovige.

Momenteel wordt er veel gewist in deze zaak, dus ik geef nog maar wat
Google-cache referenties:
      http://www.google.nl/search?q=cache:oOnv0m5i5koJ:www.onafhankelijk.nl/%3FflitsID%3D220+%22Herman+Philipse%22
      http://www.google.nl/search?q=cache:FlGRUky_LykJ:www.geocities.com/fortuynistischnieuwsblad/indemedia16052004.html+%22Herman+Philipse%22
      http://www.google.nl/search?q=cache:MwS_10ufss4J:www.sapereaude.nl/citaten.html+%22Herman+Philipse%22

De laatste site is een stiekeme mirror van Liberales, waarop...
      In 1784 schreef Kant een opstel onder de titel 'Wat is Verlichting?'
Waarmee de cirkel niet alleen rond is maar op deze pagina vindt men dus
ALLE figuren die in de Hirsi Ali/Van Gogh-zaak in de media hun mondje
meenden te moeten roeren. Dat kan geen toeval zijn.

Die 'Liberales' lijkt mij een zeer enge fundamentalistische club die tegen
het neo-nazisme aanzit. Deze mensen zijn duidelijk bezig om met hun extre-
mistische ideeen een oorlog tegen de Islam voor te bereiden. Onlangs zagen
we hoe ze poogden om Nederland in brand te steken. Hun rechte ideeen werken
op Moslims als een rode lap op een stier.

Kennelijk horen deze mensen tot een rechts-liberale club. Ze gebruiken het
atheisme als wapen in hun strijd, meer niet. Ze gebruiken pseudo-wetenschap
in hun strijd. Maar ze willen moorden, daar gaat het om.

Meneer Philipse is een gevaarlijk man.