Hirsi Ali loog over Atheistisch Manifest

Wed Dec 22 12:02:44 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

De politieke relevantie van het verschil tussen agnosten en atheisten
ontgaat me. Het is vrij in sprookjes te geloven, in God, of meer goden,
Sinterklaas en de Kerstman. Het is vreemd dat recht krom is en rechten
toekent aan gelovigen en geloven in wat rechtelijk niet aannemelijk gemaakt
kan worden. Het blijft vreemd dat mensen strafbaar kunnen zijn entiteiten
waarvan het bestaan niet is vastgesteld te smaden dan wel degenen die zich
beroepen op hun onbewezen bestaan.

Het lijkt me evident dat God en bijvoorbeeld ook de Kerstman zelf niet
ontvankelijk zijn zolang Zij en Hij zich niet presenteren als verblijvend
dan wel anderszins bestaand met rechtsgevolgen voor derden, bijvoorbeeld als
familielid, huwelijkskandidaat of vluchteling.
Voor zover ik het begrijp zijn er wetten vastgesteld die het bestaan van
entiteiten vooronderstellen dan wel mensen rechten toekennen en anderen
beperken in hun rechten gebaseerd op de vooronderstelling dat het
meerderwaardig zou zijn te geloven in iets of iemand waarvan of van wie het
bestaan niet is vastgesteld.

De rest lijkt me een individuële kwestie van smaak en gevoel en ratio of
gebrek eraan, geheel vrij voor een ieder binnen een seculiere staat te
bepalen. Als zoals in Engeland en Nederland mensen wettelijk of de facto
niet meer vrij zijn hun verstand en gevoelens te gebruiken en uit te drukken
jegens irrationele geloven en gelovigen, dan zie ik het verschil met de
middeleeuwen en toestanden zoals in Iran niet meer. Ik noem Iran omdat daar
nog steeds meisjes worden gestenigd met hun hoofd onder de grond, en jongens
als meerwaardig worden behandeld op grond van onbewezen geloven.

Leuk hoor, om (semi-)wetenschappelijk te praten over agnosten, atheisten en
godsgelovigen, maar de relevantie politiek is toch het fascistoïde denken en
gedragen van gelovigen, die menen mensen als minderwaardig te kunnen, mogen
en moeten behandelen, en menen dat anderen gedwongen moeten worden daarvoor
respect op te brengen en kritiek achterwege te laten. Ik zou willen dat onze
seculiere staat opkomt voor de gelijkwaardigheid van mensen, en die staat
haaks op de claims wettelijk en anderzins van godsdienstwaanzinnigen dat zij
meerderwaardig zouden zijn aan andere mensen die op grond van hun diepste
overtuiging minderwaardig zijn.

Fritz