Vrijheid van meningsuiting: geen paradigma maar een principe

Mon Dec 20 18:32:34 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Populisme:
1. Als je geen argumenten meer hebt omdat je politieke tegenstander gelijk
heeft en daardoor massaal steun krijgt van kiezers, die tegenstander dan
maar populist noemen of een roker in een munitiedepot, i.p.v. een goed
democraat en goed volksvertegenwoordiger.

Voorbeelden?
Bijvoorbeeld als een jongen van 13 zijn vader vermoord is op bezoek gaan bij
kinderen wiens school in brand is gestoken, wat dagelijks gebeurde en
gebeurt in Nederland, en bij jongeren die klagen dat ze gediscrimineerd
worden door werkgevers en uitgaansgelegenheden die de steek- en
vechtpartijen van het afgelopen weekend niet willen om hun klanten en
werknemers te beveiligen, maar die jongen en zijn grootouders links laten
liggen.

Nog eentje?
Als koningin twee keer zwijgen na de moord op de succesvolste
volksvertegenwoordiger die zelfs na zijn dood meer stemmen won dan ooit
iemand tevoren, zowel bij de troonrede als bij de nieuwjaarstoespraak.

Het omgekeerde van populisme?
Gewoon verdraagzaam en verstandig mens zijn.

Voorbeelden?
De hoofddoekjeszwemsters die hun dictators ontvluchten en de homozwemmers
toejuichten na hun jaarlijkse zwemmen voor het Aidsfonds gisteravond in het
stadsdeel van Theo van Gogh.

Nog eentje?
Mijn moslimbuurvrouw die woest is op de domme Nederlanders zoals onze
D66-minister e.v.a. die Ayaan aanvallen en haar (mijn buurvrouw) en andere
geemancipeerde vrouwen in de steek laten. Ze haalt nu net de videoband van
een interview met Ayaan bij haar zus om die met mij te bekijken en wil graag
samen kijken naar de ouders van Theo straks in Nova. Ze windt zich op over
de gevaarlijke domheid van Nederlanders die populistisch zijn en ziczlef wel
correct vinden maar niets begrijpen van het moeilijke multiculturele leven
in Amsterdam.

Fritz