Verzoek van Wilders

Wed Dec 15 14:22:23 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Die heb ik je gegeven, Ger,

Het enige verschil dat ik zie met jouw mening is dat jij denkt meningen die
jij of anderen beledigend vinden kennelijk te kunnen verbieden of mensen te
vragen hun mening niet meer te geven, omdat sommige andere uiterst
onverdraagzame en soms zelfs bedreigende en gewelddadige gelovigen, zich
beledigd voelen als niet iedereen hun beledigende geloof aanhangt maar daar
zelfs kritiek op hebben.

Ik zie geen oplossing in jouw stelling dat beledigen verbieden of meningen
niet uit te spreken iets oplost, omdat zoals Henk terecht opmerkt, het
subjectief is of je je beledigd voelt. Bijbels en Korans bevatten oneindig
veel beledigingen, veel geloven zijn per definitie beledigend omdat ze de
ene mens en gelovige meer achten dan de ander. Een onbestaande god meer
achten dan andersdenkende mensen van vlees en bloed.

Beledigen verbieden en vervolgen of vragen meningen niet te uiten, betekent
dus m.i. ook het verbieden of vragen niet meer te uiten van dergelijke
fascistoide geloven en boeken.

Mij lijkt het beter discriminatie, onderdrukking, bedreigingen, persoonlijke
laster, geweld en intimidatie aan te pakken, los van de mening van een
ieder. En beter dedemocratie en vrijheid van meningsuiting te beschermen
tegen overdraagzamen, dreigers en gewelddadigen, of die nu links of gelovig
zijn, of rechts, maardie laatste groep is klein of onzichtbaar vergeleken
met de eerste twee groepen, die elkaarnog steunen ook.

Fritz