Werken naast uitkering

Wed Dec 15 12:02:11 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens, Lenny,

Zoals lang geleden Lubbers al zei, Nederland is ziek.
Niet alle Nederlanders, verre van dat, maar de overheid, de vele volstrekt
ondemocratische en voor burgers ongecontroleerde instituties, en de indirect
gekozen, zelfbeschikkende politiek zijn heel erg ziek.
Niet van God los maar steeds verder van de individuele burgers en de
nauwelijks nog gerespecteerde individuele burgerrechten losgezongen.

En er is nog geen begin van een zicht op verbetering van het functioneren
van de dictatoriale overheid, de ondemocratische instituties en de indirect
gekozen politiek. De media spelen ook nauwelijks een corrigerende rol,
vermengd en verbonden als de meeste zijn met de macht, i.p.v. te
functioneren als onafhankelijke boodschappers bij de controle op de macht.

Maar de signalen dat steeds meer burgers het met jou eens zijn, in
verkiezingen waar kiezers massaal oude bestaande partijen verlaten, polls
waarin dat steeds sneller gaat, stemmen als ze kunnen met de voeten (wijken
en steden verlaten, of helemaal emigreren), enzovoort, nemen alleen maar
toe.

En de reacties van onze dictatoriale regenten, inclusief de oude hap van
D66, worden er niet beter op. Hun reflex is nog meer betutteling, nog meer
zelfbeschikking en eigen middelen van burgers afnemen en overdragen aan
ondemocratische instituties, en een nog hechter politiek kordon tegen gewone
burgers en buitenstaanders als volksvertegenwoordigers ("We moeten
besturen", Jan Tertlouw op het laatste congres).
Gezien de voortdurende zwartmakerij van alle kritici door de slippendragers
van de regenten zie ik net als jij geen enkel zelfreinigend vermogen, noch
bij de machtsgroepen die alle touwtjes en baantjes stevig in handen hebben,
noch in de nauwelijks democratische structuren die heldere correcties door
kiezers praktisch onmogelijk maken.

De Nederlandse cultuur van dedain voor individuele burgers en hun
burgerrechten en individuele levenswensen zit zo diep ingebakken in het
denken van despoten die zichzelf volkomen ten onrechte democratisch achten,
zo diep bij alle bureaucraten, zelfs in veel grote "dienstverlenende"
bedrijven dat liever vanuit monopolies en kartels werkt dan burgers
keuzemogelijkheden te bieden, dat ik in de verste verte niet zou weten hoe
Nederland zich aan zijn eigen haren uit het dal zou kunnen trekken.

Fritz