Van Gogh en Ayaan, strafbaar in Engeland?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Dec 15 11:38:44 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Voor allebei is wat te zeggen.
> Kritiek op religie moet natuurlijk kunnen, beledigen is wat anders.

Een en andermaal heb ik nu gevraagd aan de 'voorstanders'
van belediging, waaruit dat nu objectef is vast te stellen.

Een en andermaal komt men met voorbeelden aankakken die
nergens op slaan, maar waarvan ook helder wordt dat men het
niet wenst (in) te zien.

Het is geen objectief gegeven, laat staan een controleerbaar
of toetsbaar. Onderwerp van schimmige interpretaties,
boordevol geinterpreteerde cultuur. Wars van kritiek die het
heel zeker verdient, en een ontkennig inhoudende die waaraan
getoetst moet worden, namelijk boven de partijen.

 > Je hoeft
> het niet eens te zijn met bepaalde zaken doe in de bijbel of koran staan. Je
> hoeft eerwraak niet goed te keuren, etc etc.

Wat moet ik met een edergelijke kwats. Hret gaat erom dat
het verboden is in dit land om op een dergelijkgrondslag tot
een dertgelijk moord over yte gan. Dit gaat niet over over
de bijbel of de koran. Het gaat om de wet en de grondwet.

> Ik heb hier op de lijst ook al meningen gezien die roepen dat je beledigd
> voelen een keuze is.

Door wie dan?  Wat ik zie zijn interpretaties op die nergens
over gaan. De analyse kennelijk niet aandurven.

> Maw, als je je beledigd voelt is dat je eigen schuld,
> moet je maar een andere keuze maken.

Hier heb je weer zo'n quasie lichtend voorbeeld. Eigen
interpretatie op eigen interpretatie maar vooral bedoeld om
maar niet tot de kern van het probleem door te willen dringen.

Ik heb nergens gesproken over schuld, Ger !!! Het komt in
mijn vocabulaire nauwelijks voor. Nergens Ger, omdat het
volstrekt inhoudslooos is, Ger. Vraag er Job eens naar.

Maar, wat is de message achter je verhaal, Ger?!!!

In dit land worden (nog steeds) mensen bloot gesteld aan
hekserij. Kunnen mensen worden veroordeeld op grond van een
interpretatie op wat belediging is. Een toets blijft
achterwege evenals een de vrijheid die in dit land geboden
wordt.

 > Als ik zou roepen dat het homo zijn een
> vieze enge gevaarlijke ziekte is zouden er vele duizenden beledigd zijn, en
> terecht. Niks ervan dus, moet je er maar voor kiezen om niet beledigd te
> zijn.

Roep je het nu wel of niet, Ger? Waar ga je nu voor op de
loop, Ger?  Maw. Ger om me ook maareens te bediene van jouw
stijl. Als het er maar een paar zijn dan kun je het wel
roepen? En bovendien Ger, gaat het dan om belediging Ger? En
zo ja, -en jij weet dat kennelijk al - waaruit bestaat die dan?

> Op die manier kunnen we dus tegen alles en iedereen maar gaan roepen wat we
> willen.

Op jouw manier altijd, Ger. Je doet het ook bij 'bij wijze
van spreken'.

Doet dat er eigenlijk toe, Ger? Is het relevant in hetgeen
je hier ter discussie stelt?

Henk Elegeert