Van Gogh en Ayaan, strafbaar in Engeland?

Tue Dec 14 21:40:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>In Engeland is de regering blijkbaar al zo ziek dat ze mensen die
>kritiek op een religie uiten en die de pech hebben dat een religieuze
>groep die kritiek als een haatcampagne tegen hen interpreteren, zeven
>jaar de bak in willen gooien:

 Ik begrijp de kritiek niet goed. Wat is beter: Van Gogh vermoord of
 Van Gogh voor de rechter (en vrijgesproken) ? Als Hirsi Ali geen Kamer-
 lid was, dan was ze mogelijk ook vastgezet wegens opruiing.

 --> Waarom zou opruiing op basis van een religie niet strafbaar mogen
     zijn ? Wat is het verschil tussen opruiing tegen een religie en
     opruiing door gelovigen van die religie ? Het gaat toch om die op-
     ruiing (en niet om de religie) ?

 Ik heb hoe langer hoe meer de neiging om iedereen te wantrouwen die
 momenteel voor de vrijheid van meningsuiting is. Kennelijk gaat daar
 nogal wat laakbaar gedrag achter schuil.