ANP: Brinkhorst: Submission onverstandig

Mon Dec 13 23:12:37 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  ANP
Datum: 13 december 2004

Brinkhorst: maken van film Submission was onverstandig

AMSTERDAM - Minister Brinkhorst van Economische Zaken noemt het maken van
de film Submission door filmmaker Theo van Gogh en VVD-Tweede-Kamerlid
Hirsi Ali onverstandig. De D66-bewindsman zegt dat in een interview met het
weekblad Vrij Nederland, dat woensdag verschijnt.

'Toen ik die film zag, dacht ik: oei, oei, loopt dit wel goed af? Je weet
wat er gebeurt als je in een munitiemagazijn een sigaret opsteekt. Zo'n
film mag, maar ik vond het niet verstandig. Ik vind het heel begrijpelijk
dat daar onder moslims opwinding over is ontstaan. Neem me niet kwalijk!
Wie is hier nou naief?' aldus Brinkhorst.

Minister Verdonk (Integratie) is het niet met Brinkhorst eens. Zij zei in
een reactie altijd al gezegd te hebben dat de film onder de vrijheid van
meningsuiting valt. Maar Brinkhorst vindt dat dat 'niets te maken heeft
met de vrijheid van meningsuiting'. 'Als ik voor het huis van mijn
buurvrouw de hele dag 'rothoer' roep, wordt ze boos. Daar moet ik dan niet
verbaasd over zijn. De situatie is kwetsbaar met zoveel tegenstellingen.
Als je dan voortdurend herhaalt dat je gelijk hebt en gelijk wilt krijgen,
draag je bij tot een klimaat waarin oplossingen niet meer mogelijk zijn.
Zo denk ik erover en voor die opvatting zal ik strijden', aldus
Brinkhorst.

Brinkhorst is er 'tegen om ongeremd van alles te roepen'. 'Je moet
nadenken voordat je iemand voor rotte vis uitmaakt. Ik kan het woord
kutmarokkaan niet meer horen. En de term geitenneuker krijg ik niet over
mijn lippen. In het dagelijks leven en op de televisie worden nu woorden
gebruikt waarvan ik zeg: die zijn provocerend. Die zijn vuig, die hebben
niets meer te maken met het benoemen van de problematiek. Mensen worden
tegen elkaar opgezet. Als ik mijn vrijheid van meningsuiting alleen kan
veroveren door jou te vernederen, dan ben ik onverantwoord bezig. En dat
moet ook maar eens hardop worden gezegd. Ik vind helemaal niet dat alles
moet kunnen.'

Brinkhorst zegt in het interview ook dat de tijd rijp is voor een nieuwe
beweging. 'Mijn gedachten gaan uit naar een beweging die tegenwicht geeft
aan het populisme. De aanhangers kunnen uit verschillende groeperingen
komen: PvdA, VVD, CDA en ook uit D66. Het is tijd voor een nieuw appel
aan de samenleving, zoals D66 in de jaren zestig deed. Toen ging het om
het vermolmde politieke bestel, nu zou het moeten gaan om de samenhang in
de maatschappij. Om het actief uitdragen van de Europese gedachte.'

--------
(c) 2004 ANP