De vrijheid van keuringsartsen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Dec 12 21:23:32 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik kan je nog wel een leuke vertellen. Ik maak het mee momenteel met een van
de buurvrouwen hier, maar wist er veel langer van.Ik ken veel van die
soortgelijke gevallen.
Mensen zitten voor een deel in de WAO en voor het deel WW worden ze ziek. De
verzekeringsarts bij het UWV waar ze op controle komt erkent dat en houdt
haar een jaar in de ziektewet. Langer zelfs, met had schijnbaar niet door
dat de WAO-tijd was aangebroken. De ziektewetuitkering hield op maar er was
nog geen sprake van keuring, pas na een telefoontje van mij. Dus meer dan
een jaar was ze in het kader van de ziektewet niet in staat te werken en nu
is ze gisteren door de dezelfede arts verteld dat ze haar niet 100% afkeurt.
De reden kan niet anders zijn omdat het nu WAO heet. Aan haar ziektebeeld is
totaal niets veranderd.
Dat wil dus zeggen dat je voor de ziektewet wel 100% arbeidsongeschikt kan
zijn maar tegelijk voor de WAO niet. Het ligt dus niet aan je beperkingen of
ziekte maar aan de naam van de soort uitkering.
Mensen die 1 jaar lang absolut niet mogen werken van de controlearts en
dezelfde arts vertellen hen dat ze in het kader van de WAO 100% goedgekeurt
worden, snap jij het, dan leg het me maar eens uit.
Mensen weten dat ik veel met dit bijltje gehakt heb en nog en komen met die
vragen, hoe kan dat, maar helaas ik kan ze het niet meer uitleggen anders
dan dat we een overheid hebben welke niet weet waar ze mee bezig zijn.

Trouwens is er op 17 augustus een rechtzaak geweest over het CBBS-systeem,
Kijk eens op http://www.ghaa.nl/persberichten.html, er staan daar enkele
berichten over, totaal onderuit gehaald dat systeem. Ingevoerd om het mensen
lastiger te maken het er niet mee eens te zijn, de hoogste rechter in ons
land waren niet in staat de inschatiingen van restcapaciteit te controleren.

Mocht je nog enkele honderden van dergelijke waanzindossiers willen zien dan
zeg je het maar, je zal je ogen niet geloven.

Veel plezier ermee.

Ger