Vier opties met betrekking tot Hirsi Ali

Fri Dec 10 21:32:54 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>
>Je beschrijft eerder vier extreme percepties dan opties van de waarheid.

 Ja, dat is zo (een abstractie, dus). Ik heb er dan ook niets tegen als
 sommigen voor meer dan 1 invalshoek kiezen. Op zich kan dat hier en daar
 wel.

>Daarbij ben je ook niet compleet. Ik mis bijvoorbeeld de perceptie van
>iemand die door traumas een dwang heeft ontwikkeld om een strijd te
>voeren tegen de misdaden die haar zijn aangedaan.

 Valt toch onder #3 ? Net als het fantaseren van die traumata, overigens.
 Maar het had er ter illustratie bijgezet kunnen worden, daar heb je wel
 een punt.

>Als fundamentalistische strijdster tegen de submission van moslimvrouwen
>moet alles voor haar strijd wijken. ... Net als de eerste generatie
>feministen in Nederland ook niet liberaal waren.

 Ja, precies. Ik kan me hier wel in vinden. Ik denk niet dat zij zich er
 zelf in zal herkennen, trouwens.

>De bovenbeschreven perceptie past wat mij betreft niet in de vier
>'opties' van Marc, of het moet een meer gedetailleerde uitwerking van
>'optie' 1 zijn.

 Maar optie #1 is de 'nuloptie' - dat er niets aan de hand is.

>Ik vind haar dapper en heb uitermate veel respect voor haar idealistische
>strijd.

 Elke keer als het misloopt, rent ze of letterlijk weg of maakt ze een
 afwerend gebaar van 'zoek het zelf maar uit' - da's toch niet zo dapper ?
 Een strijd is het wel - maar ik denk vooral een strijd tegen zichzelf.
 Het idealistische zie ik er dan ook niet aan af, het materialistische
 trouwens ook niet. Ze zou wel eens heel erg op de moordenaar van Van
 Gogh kunnen lijken.

 Ach, we komen er niet echt uit. Maar we komen zo wel verder...   :-)