Vier opties met betrekking tot Hirsi Ali

Fri Dec 10 21:17:59 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kijk, Mark,

Jou kan ik volgen. Eens of oneens.
Al moet ik die nummers steeds opzoeken...
Andere versleten scheldetiketten en hokjesgeestenhokjes
van rechts en racist en fascist snap ik zo wel.

Maar wat jij in jouw woorden beschrijft is inderdaad de fundamentele vraag,
m.i.:
is verzet verstandig of niet, zo ja hoe,
en moeten we het verzet steunen of tegenwerken?

Soms roept een dader: het slachtoffer provoceerde mij.
Ik ben weleens klemgereden, zomaar, en de autoruit werd ingetrapt omdat ik
geen zin had om op de uitnodiging in te gaan om te vechten. De Nederlandse
politie werkt conform de nederlandse cultuur:
ik zou het er wel naar gemaakt hebben.
Later bleek dat de jongens jaloers waren op de leenauto en de knappe jongens
die erin zaten.

Lafaards roepen soms: het slachtoffer verstoort de orde.
Nederlanders zijn daar meester in, en zijn graag neutraal.
Al moeten ze daarvoor officieel bevrind zijn met Hitler en zijn
vluchtelingen weigeren.

Nu is weer de vraag: zijn criminelen en onverdraagzame haters de oorzaak die
bestreden moet worden, of veroorzaken de slachoffers die zich verzetten
i.p.v. te vluchten alle ellende. En zijn degenen die verzetshelden helpen de
intriganten, of zijn gewoon de agressors de daders, of we ons nu verzetten,
vluchten of laten slachten.

Ik zie het vast te simpel. Ik heb geen respect voor criminaliteit,
onderdrukking en onverdraagzaamheid. Ieder bepaalt zelf zijn
slachtofferschap, vlucht, of verzet, voorzover in zijn of haar macht ligt.
Oordelen daarover vind ik walgelijk. Ik heb respect voor mensen die ervoor
kiezen als ze kunnen geen slachoffer te blijven, te vluchten, of zich te
verzetten. Ik vind dat zij steun en solidariteit verdienen, en niet de
agressors en onderdrukkers.

Fritz