Maurice De Hond over onze Weimar-politiek

Thu Dec 9 19:38:23 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Burgers willen toch wel, Mark?

Directere invloed op wie gekozen wordt, gekozen burgemeester, wie premier wordt, referenda...
Het zijn toch oude partijen die de democratie door een kordon tegen kiezers en vertegenwoordigers weg willen houden?
Gezien de ongebondenhied van kiezers aan bestaande partijen, omroepen, kranten en dergelijke (70% acht zich vrij de beste persoon te kiezen ongeacht politieke kleur en hopt naar media die pluriform het best hun werk doen) willen ze wel anders dan de bestaande verstarrende verzuiling.
Ook de opkomst van buitenstaanders en lokale partijen en steun aan onafhankelijke kandidaten, of de beste in de ogen van kiezers ongeacht de politieke en persoonlijke kleur van de kandidaat, willen veel kiezers anders.
Wordt het niets met bestaande partijen en media, dan imploderen ze en nemen nieuwkomers uiteindelijk de meerderheid over in de politiek. En buitenlandse kranten en media, ook op internet, als de Nederlandse verzuild en desinformatief blijven.

Fritz