Mag discriminatie ? (was: Submission ergens te zien?)

Wed Dec 8 23:30:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>:
>Wat mij betreft vervalt elke verwijzing naar godsdienst uit de wet, en
>dus elke mogelijkheid van discriminatie op dat terrein.

 Persoonlijk vind ik dat discriminatie op zich moet kunnen wanneer de ge-
 discrimineerde zelf gekozen heeft heeft voor hetgeen waarop hij (zij)
 wordt gediscrimineerd. Men had immers een andere keuze kunnen maken en
 dus is men verantwoordelijk voor op z'n keuze. Je mag dus een Moslim, een
 Christen, een Jood, een liberaal, een humanist, iemand die een pseudoweten-
 schap aanhangt, enzovoort, enzovoort, daarop aanspreken en hoeft zoch al
 die onzin niet zomaar te laten welgevallen.

 Probleem is echter of degene die dat dan doet, mogelijk zelf door iets
 soortgelijks gedreven wordt. De gelovigen in Hirsi Ali vinden dat zij zich
 juist dingen kan permiteren die men Moslims weer wenst te onthouden. En
 da's wat raar.

 En probleem is of het allemaal wel zo verstandig is. Dat idiote geleuter
 over 'vrijheid van meningsuiting' dezer dagen is weinig anders dan dat
 mensen het verdommen om zelf gediscrimineerd te worden terwijl ze zich het
 recht toeeigenen dat wel te doen met anderen.
 Ze willen niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes maar ze spreken
 anderen weer wel op de keuzes aan die zij maken. Zeer huichelachtig dus.

 Kortom: komt men hier eigenlijk wel uit ? Mogelijk is het een zegen als
 iets statisch als dat anti-discriminatie beginsel domweg wordt opgedoekt
 en vervangen door een meer dynamisch waar men meer mee uit de voeten kan.
 Immers, in de praktijk betekent dat anti-discriminatie dat mensen zich
 niet aan elkaar behoeven aan te passen (Hirsi Ali is daar een prachtig
 voorbeeld van). Je zou dus ook het aan elkaar aanpassen to beginsel kun-
 nen verheffen.

 Enfin, ideetje voor op de late avond...