Verzoek van Wilders

Hein WvM heinwvm at CHELLO.NL
Wed Dec 8 16:32:22 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens Erik
van den Muijzenberg

> Uw stijl van communiceren is haatdragend, rancuneus en humorloos.

: Stop hier nou eens mee; het heeft geen zin.

Hè, hè, het eurootje valt. Uw stijl van communiceren heeft geen enkele zin,
en al helemaal niet bij mij, want ik laat me niet intimideren. Er is maar
één oplossing: mij met enig fatsoen aanspreken, dan krijgt u fatsoen terug.
Uw gescheld krijgt gescheld terug. Het ligt geheel in uw hand.

: Je eigen
: schandalige wijze van communiceren eens
: onder ogen zien, en de mensen die je hebt
: beledigd je excuses aanbieden.

Als u dat nu eens tegen uzelve zegt, elke morgen in de Spiegel, dan wordt
het misschien wat liefelijker en vrediger om u heen!

: Nee, Hein 'betweter' van Meeteren; ik vond
: dat *geen* sterke argumentatie.

Daar gaan we weer.

: Je begrijpt duidelijk het verschil niet tussen
: een opinie ('Ik vind de stijl van Muijzenberg
: wel iets weg hebben van Volk en Vaderland')
: en een argument.

Het verschil tussen de twee is niet zo helder als u suggereert. Vele
argumenten zijn feitelijk opinies, en vele opinies worden als argument
gepresenteerd.
Maar om u tegemoet te treden: ik vind uw stijl van communiceren ziek,
akelig, onvriendelijk, hetzend, onwaarachtig en gelijkend op de
NSB-rancune-toon. Dit is mijn mening.
Beter zo?

> Theo is dood. Had dat NIETS met zijn woorden te maken?

: Dat is tot nu toe onbekend, en misschien
: zullen we er wel nooit achter komen.
: Allemaal speculatie dus.

Er is 99% kans dat Mohammed Bouyeri handelde uit wrok, haat en rancune
jegens Theo van Gogh wegens diens uitingen. Er is 1% (ik schat nog minder,
maar ik ben ruimhartig) kans dat Theo toevalligerwijs werd neergeknald en
afgeslacht als toevalligheid op een gure dinsdagmorgen, of om een andere
reden (overvalletje? Beroving? Schietoefening?)

> : Die scheidslijn bestaat in Nederland al
> : minstens duizend jaar, lijkt me.
>
> Even bij de les blijven: stond vandáág in de VK en niet duizend jaar
> geleden.

Zelf even bij de les blijven Van Meeteren.
Er bestaat al eeuwen een scheiding tussen
de machthebbers en het gewone volk.

Daar heb ik het niet over. Ik heb het over de Ayaan/Theo discussie, met de
uitingsvrijheid versus veiligheid als centraal thema. Daarin valt een
scheidslijn op. Zie Volkskrant. Ik meen toch werkelijk dat deze discussie
thans gevoerd wordt, en niet 1000 jaar geleden, hoewel toen eveneens zeker
boeiende discussies zijn gevoerd. Daarover kunnen we lezen in Wikipedia.

:Het is nog niet te laat; zij leeft immers nog?
:Ayaan Hirsi Ali maakt een afweging.

Zeker. Dat is haar geraden ook. En die afweging had ze ook vooraf kunnen
maken. Theo ook. Zijn geletterde vrienden al helemaal. Het is niet zo
verstandig in een tijd van Irakoorlog, waaraan dit land actief meedoet, en
in een tijd van een werelwijde gruwelijke oorlog (war on terrorism, jihad,
vele namen) te gaan roepen dat Mohammed een pedofiel is, dat Moslims
geitenneukers zijn, en films te maken waarvan je zeker weet dat het
overtuigde Moslims tot op de ziel kwetst. Tuurlijk, je mág het doen, we
hebben álle vrijheid van uiting. Maar je neemt een gigantisch risico.
Welbewust. Dat risco heeft zich vertaald in feiten, gruwelijke feiten. En
behalve Theo en Ayaan betaalt onze democratie een vreselijke prijs: een
verscheurde samenleving en een afkalvende democratie. Is de afweging juist
geweest?

: Dat oordeel komt haar toe;

Inderdaad. En een mening over dat oordeel komt elke burger toe.

> Inderdaadd. Of dat een straf is die hij *verdient*  is de vraag. En
> daar
> had ik het over. Theo verdiende het ook niet om afgeslacht te worden.

: Als Ayaan Hirsi Ali zich vooraf de
: gevolgen van haar uitlatingen had
: moeten realiseren, dan had Theo
: van Gogh zich de gevolgen ook
: moeten realiseren.

Inderdaad. Dat is een trieste achteraf constatering waaraan de "vrienden van
Theo" niet wensen deel te nemen. Ik begrijp dat wel, maar eens zullen ook
zij hun cocaïnelijntjes terzijde moeten schuiven, hun whiskyflessen moeten
leeggieten, en de harde realiteit moeten aanvaarden.

: Enerzijds zeggen: Hirsi Ali is zelf
: verantwoordelijk, en dan anderzijds
: menen dat Theo van Gogh niet zelf
: verantwoordelijk is, dat gaat niet.

Theo is mede zelf verantwoordelijk. Heb ik elders beweerd dat dit niet zo
is? Dan heb ik me niet helder uitgedrukt: Theo is mede zelf verantwoordelijk
voor het risico dat hij liep. Dat onstlaat de rechter niet van de taak om
Mohammed Bouyeri de hoogste straf te geven die hij verdient. In mijn ogen
verdient hij de doodstraf, maar dat doen we niet in dit land, terecht, dus
hij krijgt de straf die we wèl hebben vastgesteld. Natuurlijk, nadat hij is
veroordeeld.

> We kennen geen doodstraf, maar deze jongeman verdient wel de doodstraf.

: Erg primitieve reactie Hein.
: Je weet niet eens in hoeverre de
: moord hem kan worden aangerekend.

Dat is een formalistische reactie. Nee, formeel is Bouyeri een verdachte.
Maar ik was op de plek, de man is mèt pistool gearresteerd, nadat hij een
motoragent had geraakt en zelf in het been was geschoten, de man is herkend
door omstanders. Had een afscheidsbrief op zak (heldendood). Ik weet genoeg,
maar ik ben geen rechter.
En mijn opinie: deze jongeman verdient de doodstraf, maar gelukkig hebben we
die niet, dus deze man moet de hoogst mogelijke straf krijgen.

En nee, ik reageer niet op db.nl geraaskal.