Interne democratie D66

Mon Dec 6 18:32:13 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja John,

Jan Hoekema belde mij ook, en vroeg of ik de twee moties waarvanik
woordvoeder was
(tegen enorme inkomensverschuivingen door gratis zorgpremies naar vooral
rijke alleenverdieners
resp. vrije meningsuiting/auteursrechten publiek bekostige en uitgezonden
journalistieke beelden en geluiden)
aanhield of na tussentijdse "overname" van de strekking met kanttekeningen
bij de dictie zou intrekken.

Ik ben sowieso voor het handhaven van de interne democratie, dus ik vind dat
het niet aan mij maar aan een congres is politiek inhoudelijke voorstellen
over te nemen of als overgenomen te beschouwen, of af te wijzen. Zoals de
ordeverandering door moties over te slaan ook vooraf netjes aan het congres
zelf voorgelegd had moeten worden en ordevoorstellen daartegen netjes in
steming gebracht hadden moeten worden.

De minder belangrijke maar principiële auteursrechtmotie zal betrokken
worden bij een eerder partijdebat over de publieke omroepen, een perfecte
voorbespreking van eventuele finale behandeling, als de strekking niet
overgenomen wordt dan (al mag een congres als bestuur of fractie overname
adviseert tegen zijn).

Belangrijker vond ik Jan Hoekema te wijzen op het open en constructieve
vooroverleg over formuleringen en dicties dat vroeger gebruikelijk was, de
openheid over standpunt van fractie en bestuur en argumenten (dan kun je
elkaar vooraf deels vinden,vrijwillig uiteraard) en de thematische
voorbehandeling van moties vroeger op congressen, zelfsplenair, presentaties
waren juist side meeting, en horen niet op een congres plenair. Deskundigen
kunnen zo technisch en inhoudelijk verduidelijking verkrijgen met elkaar, en
besluitvorming vlak voor stemmingen met een volle zaal kan na korte
toelichtingen die van hoog niveau zijn op basis van de eerdere
wisselwerking.

Ik heb me namelijk enorm verbaasd over het geheim houden van het standpunt
van het LB en hun overwegingen over alle moties en toelichtingen die niet n
het congresboek staan, maarwaarover zij wel beschikken. Dat is geen gelijk
spel dan maar congres en indieners overvallen. Ook vind ik het raar dat het
standpunt van de fractie niet bekend wordt. Alsof het bestuur van politieke
inhoud i.p.v. organisatie verstand zou moeten hebben...

Fritz

PS
Die mooie en toffe open brief kreeg ik al via de BV-mail,
maar ik kon hem daar niet omarmen,
want van die lijst wordt ik ondanks vragen aan directeur en medewerkers nog
steeds geweerd...