De rol van de lijstbeheerder

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Mon Dec 6 18:11:40 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

Vorige week ben ik door iemand van het landelijk bestuur gebeld met het
bericht dat er in de volgende democraat aandacht wordt besteed aan de niet
in stemming gebrachte moties. Mosterd na de maaltijd! Ben jij ook gebeld?

Hieronder de open brief aan het bestuur van John van Halderen uit Leusden.

Hartelijke groeten,

John Wijsmuller

Open brief aan het partijbestuur van D66                     Leusden, 3
december 2004
Zijn de Democraten democratisch?

Ik kon er niets aan doen, maar toen de LPF er in Den Haag een ordinaire
bende van maakte werd ik zo kwaad dat ik wel een positieve daad moest
stellen. Het was duidelijk tijd om me als lid van de meest democratische
partij van Nederland aan te melden. In de overtuiging dat de democratische,
de liberale en de sociale uitgangspunten van D66 gekoppeld aan een groot
gevoel voor rechtvaardigheid de Nederlandse samenleving tot iets moois
kunnen maken, bleef het niet bij aanmelden. Actief zijn in de schaarse vrije
tijd die me als ondernemer overblijft was onontkoombaar. Ik meldde me aan
voor de lokale D66 kennisbank, ik folderde in de stromende regen, stond in
een broek die bij het oprapen van een weggewaaide folder gescheurd was in de
kraam op de politieke markt te koukleumen, ging naar regionale bijeenkomsten
en voor ik er erg in had was ik afdelingsbestuurslid.

Mijn eerste congres in Zutphen was wat onwennig want van al die bekende
gezichten was de bekendheid duidelijk eenzijdig, ik kende ze wel maar ze
kenden mij niet. Dan loop je wat verloren de kat uit de boom te kijken en je
merkt dat het pas echt interessant wordt wanneer er over de actuele
politieke moties geargumenteerd en gestemd wordt. Dat is geweldig! De partij
discussieert met de achterban, de achterban laat merken wat ze wil, desnoods
met een motie en dan gaat daar iets mee gebeuren! Dat dacht ik tenminste.

Mijn tweede congres was Rotterdam, daar leerde ik snel dat je er vrede mee
moet hebben als het meerderheidsstandpunt niet het jouwe is. De fractie
krijgt er asperges aangeboden als dank voor deelname aan een conservatief
kabinet......weet dan niemand dat het aspergeseizoen maar zo kort duurt?

Op naar Maastricht voor het derde congres. Heel spannend want in een
speciale regiovergadering had ik meegedaan aan het opstellen van een motie
ten aanzien van het asielzoekersbeleid. Daar zat een emotionele dimensie bij
omdat ik penningmeester van Vluchtelingenwerk Leusden ben en wel drie handen
vol echt schrijnende gevallen meemaakte. Gaat politiek boven menselijk leed?
Ursie was in Amersfoort bij de discussie over de motie aanwezig en we hadden
er goede moed op de motie aangenomen te zullen krijgen.

Bij de behandeling ontried het LB onze motie en de fractie was er ook niet
voor. Huh? Ursie? Desondanks werd de motie met grote meerderheid door het
congres aangenomen! Dat is geweldig, de partij discussieert met de
achterban, de achterban laat merken wat ze wil, desnoods met een motie en
dan gaat daar iets mee gebeuren! Dat dacht ik tenminste.

Toen kwam Den Haag en daar kwam een behoorlijke teleurstelling. Geen
terugmelding op de bij het vorige congres aangenomen moties! Ook over die
van ons was niets terug te vinden in het congresboek. Er werd geen woord aan
vuil gemaakt. Wat gebeurt er eigenlijk met congres uitspraken? Daar doen we
toch iets mee? Dat dacht ik tenminste.

Congres nummer 80 in Arnhem spant wel de kroon. In de aanloop naar het
congres vangen we veel geluiden op van ongeruste D66ers. Er gaan stemmen op
om afdelingen op te heffen of om er een plaatselijke partij van te maken.
Democraten die 25 jaar of meer lid zijn vragen zich hardop af of ze nog wel
lid kunnen blijven, zo diep zit de afkeer van de sociale vervreemding
waaraan fractie en ministers kennelijk lijden. We besluiten een discussie
avond te beleggen met ons omringende afdelingen en met hen te zien of we via
het opstellen van moties bij fractie en bestuur gehoor kunnen krijgen.

Het lukt en we krijgen tamelijk moeiteloos mensen bij elkaar. Een van de
deelnemers zegt dat onze uitnodiging precies op tijd kwam, één dag later en
zijn opzegbrief zou op de post zijn geweest. Nu wil hij nog een keer
meevechten.

Veel engagement blijkt er onder de aanwezigen te zijn met situaties in de
echte wereld. Sociale zekerheid, economie, het asielzoekersbeleid en de
arrogantie die het kabinet uitstraalt, alles komt aan bod. Volgens de regels
van het spel worden er moties ontwikkeld en ingediend.

En dan, na al die inspanning, de gemaakte kosten voor een zaaltje, de
discussies met partijgenoten, de tijd die we erin gestopt hebben, de hoop
iets te bereiken en te kunnen voorkomen dat er leden weglopen omdat we
tenminste met elkaar praten, ja dan is de dag daar.

Maar we komen niet aan bod omdat de tijd op is! Geloof het of niet, maar
niemand heeft voorzien dat zoveel moties niet in twee uurtjes passen! Per
ongeluk verkeerd ingeschat of expres? Of ben ik nu te wantrouwend. Hoe het
ook zij: Partijbestuur van Democraten66 kom nou toch, dit deugt
niet!!!!!!!!!!!

Ondemocratisch tot achter de komma, zo mag u ons en alle anderen die bezig
zijn geweest om het congres tot een congres van een politieke partij te
maken niet behandelen. Zo jaagt u democraten de deur uit, zo neemt u de
democratie niet serieus!

Woest zijn we erover. Waarom houden we eigenlijk congressen? Om kamerleden
en kabinetsleden te bejubelen? Om congresbezoekers eens even flink te
vertellen hoe goed wij van de fractie en partijbestuur bezig zijn? Om
kritiek te kleineren? Om in de wandelgangen criticasters stoom te laten
afblazen zodat ze weer een poosje rustig zijn?

Of misschien toch om een heel klein beetje naar de achterban te luisteren en
serieus te discussiëren?

U heeft heel wat uit te leggen en dat mag wel eerder dan pas in de
eerstvolgende Democraat. Revancheer u en wees als democraten het goede
voorbeeld!

John van Halderen

Bestuurslid afdeling Leusden