Hirsteria: Studiebiografie Hirsi Ali

Sun Dec 5 16:19:09 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zondag, dec 5, 2004, at 15:38 Europe/Amsterdam, Dr. Marc-Alexander
Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Neen, ik doe exact het tegenovergestelde. Ik poog het persoonlijke te
>  overstijgen. Ik merk op dat Hirsi Ali zich niet als een persoon mani-
>  festeert maar als een fenomeen, als een mythe, als een biografie. Niet
>  als mens.

Je liegt, of je bent gewoon te dom om te begrijpen dat wat
je hier opschrijft niet waar is.
Jij bent hier nu al weken bezig met een haatcampagne
tegen Ayaan Hirsi Ali, waarbij het je voortdurend om de
persoon gaat en niet om de inhoud. Zo noemde je haar
bijvoorbeeld een tijdlang 'heks'.

Daarbij blijk je absoluut niet het verschil te begrijpen
tussen een interview en een biografie, en maak je een
hoop kabaal over de verschillen die er in de diverse
interviews staan die je ons nu week in week uit
voorschotelt. Maar iedereen die weleens is geinterviewd
zal vertrouwd zijn met het feit dat er in het daaruit
resulterende artikel dingen staan die niet kloppen,
doordat de interviewer of de eind-redacteur ze verkeerd
begreep. En misschien wil het ook eens tot je doordringen
dat allerlei fouten of vergissingen na verloop van tijd een
eigen leven gaan leiden doordat ze steeds weer worden
opgedoken uit de knipselmap, zonder dat de geinterviewde
daar veel tegen kan doen.

Wat je allemaal aan tegenstrijdigs meent te hebben
gevonden zegt voornamelijk iets over de slechte staat
van de Nederlandse journalistiek. Je moet kwaadwillend
zijn om dat allemaal iemand in de schoenen te schuiven
die zich tegen jouw goedkope stemmingmakerij hier niet
eens kan verdedigen.

Tenslotte wat Fritz betreft: of Fritz links of rechts is
interesseert mij werkelijk geen bal. Zolang hij maar met
goede argumenten aan komt. Dat Fritz rechtse mensen
verdedigt vind ik niet onlogisch; die mensen lopen in
Nederland een veel groter gevaar dan linkse mensen.
Fortuyn werd verketterd en werd afgeschoten; Van Gogh
werd bedreigd en afgeslacht; in Kedichem vlogen destijds
de brandbommen door de ramen.

Daarbij vergeleken zijn de risico's voor progressieven
toch verwaarloosbaar. Of voor warhoofden zoals jij.

Erik vdMb