Hirsteria: Studiebiografie Hirsi Ali

Sun Dec 5 13:46:50 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>:
>Bij Ayaan wat lastiger haar van racisme te beschuldigen om de inhoud te
>omzeilen, ik denk dat dat de reden is dat jij en anderen zich bij haar
>dan maar overgeven aan eindeloos gezeik over haar leven om de inhoud te
>omzeilen.

 Dat laatste is maar al te waar. Ze heeft het altijd maar weer over (de
 zoveelste versie van) haar biografie. De inhoud (nu weer die van een
 studie die ze met een doctoraal-examen afgesloten zou hebben - waar ze
 in andere biografieen steeds opnieuw mee schermt) wordt keurig omzeilt.
 Inhoud is er domweg niet. Deze dagen moeten we vernemen dat ze een bril-
 jant boek gaat schrijven maar we mogen niet weten wat ze zoal al gedaan
 heeft. Behalve dat het verchten tegen de zesjes was (klinkt eigenlijk
 niet zo briljant - maar mogelijk werd ze niet door de professoren begre-
 pen ?).

 Eigenlijk is dat precies wat er -letterlijk- loos is. Mensen zijn voor
 of tegen haar omdat ze voor of tegen een bepaalde biografie zijn die
 hen zo aanspreekt, dan wel zo weerzinwekkend vinden. Als ze nu eens op
 de inhoud zou gaan... maar ja, dan geeft ze dus niet thuis.

 Denk maar eens aan dat gebaar dat ze maakte toen ze in dat blijf-van-
 m'n-lijf-huis kritiek kreeg van mishandelde Moslimvrouwen die zichzelf
 niet in het filmpje van Van Gogh herkenden. Dan zegt ze niet iets in de
 trant van 'dat deed ik omdat ik zus-en-zo duidelijk wilde maken' maar
 ze maakt een gebaar van 'ach jullie zijn hopeloze gevallen, ik kan m'n
 tijd wel beter besteden dan jullie uit te leggen wat ik bedoeld heb -
 geen wonder dat jullie mishandeld zijn.' Zoiets dus. Dit zijn immers
 vrouwen zonder biografie, het bestaan nauwelijks waardig.

 Wat dat racisme betreft heb je zeker gelijk. Ik heb al eerder opgemerkt
 dat als ze blank zou zijn iedereen door zou hebben waar ze mee bezig
 was. Maar ze heeft voor haar gelovigen precies de goede kleur. Ik vind
 dat raar want haar huidskleur zou er niet toe mogen doen.

>En je hitst op tegen andersdenkenden, wat erger is dan het debat
>vermijden.

 Neen hoor. Zoals uit het bovenstaande blijkt is Hirsi Ali degene die
 het debat vermijdt. Overigens komt ze morgen (2vandaag, Nova ?) weer
 op de TV heb ik begrepen. Mogelijk spreekt ze het Nederlandse volk toe
 en brandt er hier en daar vervolgens weer iets af ?

 Fritz, waarom leg je nooit eens uit wat je nu precies in dit soort
 mensen ziet ?