Waar is die Onderwijspartij?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Dec 4 22:39:20 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Dec 04, 2004 at 11:41:02AM -0800, Mark Giebels wrote:

> Je hebt gelijk wat betreft de overregulering van het onderwijs. En dat
> idee van het afschaffen van het ministerie is verleidelijk, want daar
> beginnen inderdaad de meeste problemen. Heb er geen zicht op, maar
> wellicht dat er zonder PvdA in de regering nu ook al een flinke
> schoonmaak wordt gehouden.

Inderdaad is het onderwijs de laatste decennia vooral door PvdA handen
afgebroken (Van Kemenade, Wallage, Netelenbos, Adelmund, vergeet ik nog
iemand?) maar ik geloof nog niet bepaald dat het onder Van der Hoeven
nu erg opwaarts gaat. Vandaag een aardige open brief van ene Ton van
Haperen in het NRC aan de minister: "Roep onmiddelijk de noodtoestand
uit". Zodra 't online komt, post ik het wel even. Natuurlijk veel
stof over dat misbaksel dat VMBO heet (wat mij betreft krijgen scholen
weer de ruimte mavo of lbo te zijn).

Ik zou willen vragen: Waar is die Onderwijspartij? We horen zo nu en
dan eens wat over dat innovatieplatform, maar graag ook wat meer in
het oog springende visie inzake de problemen van basis en middelbaar
onderwijs. Natuurlijk, scholen moet zelf de ruimte krijgen, maar daarmee
zijn de problemen van VMBO, studiehuis, segregatie, etc. nog niet
opgelost. En dan zijn er nog de centen. Ik informeerde recentelijk bij
mij moeder (lerares basisschool) naar vermeende bezuinigingen. Haar
reactie:

    Ik herinner me wel een discussie tussen de minister en een kamerlid
    van de P.v.d.A. Het kamerlid beweerde dat er feitelijk niet
    geinvesteerd wordt, maar bezuinigd.  Uiteraard was de minister het
    hiermee niet eens.  Zoals zo vaak ontstaat er dan een patstelling,
    omdat ieder haar eigen waarheid heeft.

    Wat ik wel al jaren in het veld hoor is dat de minister veel geld
    overhoudt door het teruglopend leerlingen aantal. Dat scheelt niet
    alleen in salarissen, maar ook aan vergoedingen naar de scholen. Een
    school krijgt per leerling een vast bedrag. De vaste lasten voor
    onderhoud blijven gelijk en de energiekosten vliegen omhoog.

    Investeringen komen veelal niet ten goede aan de werkvloer, maar
    worden gebruikt voor versterking van het management en ict. Dus
    blijven we met volle klassen zitten. Daarbij komt dat er structureel
    te weinig geld is om uitvallers te begeleiden, terwijl het door de
    regelgeving steeds moeilijker wordt om kinderen door te sluizen naar
    het speciaal onderwijs.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |